Timeplan 2019 Høst - lærer Rognald Heiseldal Bergesen - Universitetslektor
Møte i forskningsgruppa - CNN
Nytt tidspunkt: Torsdag 22.08, kl. 10.15. Oppmøte utenfor rom A 301
Introduksjon til emnet
Ditt prosjekt og forskningsprosessen.
Gjøre deg kjent med Sylvan Barnet, A Short Guide to Writing About Art. Les gjerne introduksjonen + kap 1-2
Møte i forskningsgruppa - CNN
TEMA: Religiøs kontekst I barokken
Ditt prosjekt: Tema og undersøkelsesmateriale Les kap. 1-2 i Barnet, A Short Guide
Les kap. 1-2 i Barnet, A Short Guide.
2 aktuelle dokumenter (i Fronter):
- ”prosjektskisse - mal”
- ”prosjektskisse – øvelse”
Fyll ut øvelsens første felt: tema. Du kan sette opp flere alternativer
Campus-vandring/arbeid med arbeidskrav. Oppmøte foran Administrasjonsbygget
Litteratur: Ahnlund, Mats, Aamold, Svein, Arkitektur og kunstnerisk utsmykning ved Universitetet i Tromsø, 1993, 15 s.
Haugdal, Elin, "Campus Breivika", 25 s. i Hage, Ingebjørg m.fl. (red.), Hager mot nord - nytte og nytelse gjennom tre århundrer
Møte i forskningsgruppa - CNN
Flyttet til I morgen 30.08, kl- 10.15 - 12.00 pga Trondenesekskursjon. Italia - Kirkelig og verdslig maleri
Robert Neuman. 2013.Baroque and Rococo art and architecture. First edition. Boston: Pearson, s. 65 - 89.
Seminar: Grete Taraldsen og Tone Bjørnsen legger fram
Italia: Skulptur
Robert Neuman. 2013.Baroque and Rococo art and architecture. First edition. Boston: Pearson.s. 91 - 113
Hibbard, Howard. 1965. Bernini. Harmondsworth: Penguin
Feltarbeid og case-study
Litteratur:
Jordanova, Ludmilla, The Look of the Past. Visual and Material Evidence in Historical Practice, kap. 2 ”Craft, skills and visual intelligence”, s. 53-95
Ditt prosjekt: Problem-stilling og metode
Les kap. 3-5 i Barnet, A Short Guide
Fyll ut prosjektskisse-øvelsens første og andre felt: tema og problemstilling.
Du kan sette opp flere alternativer.
Møte i forskningsgruppa - CNN
TEMA: Barokk – ingen enhetlig stil?
Martin, John Rupert. 1977. Baroque. Boulder, Colo.: Westview Press.
What is Sámi art? The Sámi drum.
Svein Aamold, «The Role of the Scholar in Research into Indigenous Art».
Jimmie Durham, «The Vocabulary of Art, Why Beauty – (Why Not», and «And Yet».
Nils Oskal, «The Character of the Milk Bowl as Separate World, and the World as a Multitudinous Totality of References»
Charis Gullickson, «The Artist as Noaidi». Sámi Stories, 9-34.
Gunvor Guttorm, “The Power of Natural Materials and Environments”, Sámi Art and Aesthetics: Contemporary Perspectives (2017): 163-177
Rauna Triumf, “Small stories: A guide to learning and teaching Sámi arts and crafts”, Indigenous Research: World Indigenous Nations Higher Education Consortium: Journal 2011 (2010): 77-86
Bergesen, Rognald H. (2016 ). “Lapponia and the Drum, Instruments of Integration and the Construction of the Other during the Confessionalisation of Northern Sweden”. In: Berg, S.H., Bergesen, R. H. & Kristiansen, R. E. (eds.). The Protracted
Reformation in Northern Norway Vol. 2: Towards a Protestant North, TROLL 14.
Håkan Rydving, «The Saami drums and the religious encounter in the 17th and 18th centuries», Scripta Instituti Donneriani Aboensis, 01 January 1991, Vol.14, pp.28-51 (pdf in Canvas)
IKKE SEMINAR
Spania: maleri
Robert Neuman. 2013.Baroque and Rococo art and architecture. First edition. Boston: Pearson,s. 147 - 170.
Forelesning: Kunst og tolkning
Vi arbeider gjennom hele uka med kapittel 5(!), "Mechanisms of Meaning" i Preziosi (2009) + kapittel 5 "Structures and mean ings in art and society" i Harris, The New Art History.
Spaania: Maleri
Robert Neuman. 2013.Baroque and Rococo art and architecture. First edition. Boston: Pearson,s. 147 - 170.
Møte i forskningsgruppa - CNN
Spania: Maleri og skulptur
Robert Neuman. 2013.Baroque and Rococo art and architecture. First edition. Boston: Pearson,s. 147 - 170.
Altmann, Simon. 2013. «The Illusion of Mirrors: Velázquez’s Las Meninas» 21 (1): 1–9
Foucault, Michel, og Knut Ove Eliassen. 2006. Tingenes orden : en arkeologisk undersøkelse av vitenskapene om mennesket. Oslo: Spartacus, s. 23 - 41.
Leseseminar: Kunst og tolkning
Tekster fra kapittel 5 i The Art of Art History: A Critical Anthology + kapittel 5 i The New Art History.
Ånhild Carina og Tone Maria legger fram (Adobe Connect)
Husk å sende tekst for gjennomlesning innen mandag samme uke!
Møte i forskningsgruppa - CNN
Siri og Rachel (Adobe Connect) legger fram
Husk å legge ut tekst for gjennomlesing innen mandag samme uke.
TEMA: Når klassisisme møter barokk
Gunnar Danbolt. 1995. «Når klassisisme møter barokk: Nicolas Poussin og Gian Lorenzo Berninis forhold til 1600-tallets kunstteoretiske debatt». I Myten om det moderne, redigert av Torstein Arisholm og Henning Laugerud, 276 s. Oslo: Spartacus. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008070201019.
Tema: Kunstproduksjon og kunsthandel
Dixon, Susan M.l. 2008. «The Mechanics of Seventeenth-Century Patronage». I Italian Baroque art, 133–50. Malden, Mass.: Blackwell.
Feltarbeid og case-study
Litteratur:
Adams, Laurie Schneider, The Methodologies of Art, kap.3 “Iconography”, s. 43-65
Formalia og skriveteknikk
Les kap. 3, 9 og 14 i BarnetA Short Guide
Oppgave for studieuka, neste uke: Skriveøving.
Velg ett verk/objekt som er relevant for eget tema. Beskriv verket/objektet (1–2 sider).
Teksten skal legges i Fronter under ”Innlevering” (i mappe merket ”Skriveøving”). Frist 14.10.
Møte i forskningsgruppa - CNN
Visual representations of Sámi in the sixteenth- and seventeenth century West. Postcolonial Perspectives. Aslaug Juliussen
LECTURES TODAY WILL BE FROM 10.15-12, 13.15-14.00 AND 17.15-19.00 (Guest lecture with Charis Gullickson)
Literature
Rognald H. Bergesen, «Hybrid Iconoclasm: Three Ways of Viewing the Sámi as the Other», Sámi Art and Aesthetics: Contemporary Perspectives, edited by Svein Aamold et.al. (2017).
Homi K. Bhabha, "Postmodernism / Postcolonialism" (2003)
Gerardo Mosquera, "The Marco Polo Syndrome: Some Problems around Art and Eurocentrism" (1992)
Robert J.C. Young, “Postcolonial Remains?”, New Literary History (2012): 19-42
Clifford, James, “On Orientalism”, The Predicament of Culture: Twentieth-Century Etnography, Literature, and Art (1988): 255-276
James Elkins, “Art History as a Global Discipline”, Is Art History Global? (2007): 3-23
Frantz Fanon, “On National Culture” (fra The Wretched of the Earth, 1961)
Aslaug M. Juliussen : Intersections (2018) edited by Charis Gullickson.
AVLYST (Flandern: Maleri)
Robert Neuman. 2013.Baroque and Rococo art and architecture. First edition. Boston: Pearson, 233 - 259.
IKKE SEMINAR
Møte i forskningsgruppa - CNN
Flandern: Maleri
Robert Neuman. 2013.Baroque and Rococo art and architecture. First edition. Boston: Pearson, 233 - 259.
Galletti, Sara. 2014. «Rubens’s Life of Maria de’ Medici: Dissimulation and the Politics of Art in Early Seventeenth-Century France *». Renaissance Quarterly67 (3): 878–916.
Empiri og primærkilder Undervisningen flyttes til to timer tidligere: Kl 10.15 - 12.00
Undervisningen flyttes til to timer tidligere: 10.00 - 12.00. Den holdes av Hanne Hammer Stien. Studentene kommer både fra KVI-3110 og KVI-1113. Jeg vil ha noe undervisning med dere den første timen etterpå (12.15-13.00).
Les gjerne kap. 12 og 13 i Barnet, A Short Guide.
Oppgave:
"Empiriliste": Lag en liste over aktuelt materiale for MA-oppgaven. Begynn gjerne også på den visuelle dokumentasjonen av dette materialet (fotografier, planer, skisser el.l.)
Feltarbeid og case-study
Litteratur:
Adams, Laurie Schneider, The Methodologies of Art, kap. 7 “Semiotics I: Structuralism and Post-Structuralism”, s. 159-193
Møte i forskningsgruppa - CNN
Fransk maleri
Robert Neuman. 2013.Baroque and Rococo art and architecture. First edition. Boston: Pearson.s. 261 - 283.
Julie og Håkon legger fram
OBLIGATORISK ARBEIDSKRAV: Muntlig presentasjon av ditt prosjekt
Muntlig presentasjon av prosjektskissa for dine medstudenter (så langt som du har kommet).
Gjennomgang av arbeidskrav
Møte i forskningsgruppa - CNN
Frankrike: Maleri og skulptur
Robert Neuman. 2013.Baroque and Rococo art and architecture. First edition. Boston: Pearson.s. 261 - 283.
Avlyst: Anna og Reidun legger fram fredag 1. november
Husk å legge ut tekst for gjennomlesning innen mandag samme uke.
Forskningsprosessen - "Shut uo and wright!"
Denne undervisningsøkta er et skriveseminar de dere skriver. Læreren vil stikke innom og kontakter dere mens skrivinga pågår.
Les kap. 12 i Barnet, A Short Guide
Feltarbeid og case-study: oppsummering
Møte i forskningsgruppa - CNN
Sámi Architecture. Course work presentations. Iver Jåks.
Literature
Elin Haugdal, ”Strategies of Monumentality in Contemporary Sámi Architecture”, Sámi Art and Aesthetics: Contemporary Perspectives (2017): 211-238
Elin Haugdal, “‘It’s Meant to Decay’: Contemporary Sámi Architecture and the Rhetoric of Materials”, The Handbook of Contemporary Indigenous Architecture (2018). https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2F978-981-10-6904-8_30.pdf
Irene Snarby “The Sculpture of Iver Jåks and the Question of Sámi Aesthetics”, Sámi Art and Aesthetics: Contemporary Perspectives (2017): 121-137
Harald Gaski, “Nils-Aslak Valkeapää: Indigenous Voice and Multimedia Artist”, AlterNative: An International Journal of Indigenous Peoples (2008): 155-178
Ruth B. Phillips, “The Modern and the Modernist in Twentieth-Century Indigenous Arts”, Sámi Art and Aesthetics: Contemporary Perspectives (2017): 327-330
Barokk - en oppsummering
Malmanger, Magne. 1994. Innledning, Barokkens verden. Oslo: Aschehoug. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008020501093.
Martin, John Rupert. 1977. Baroque. Boulder, Colo.: Westview Press.Erwin Panofsky. 2008. «What is Baroque?» I Italian Baroque art, 7–21. Malden, Mass.: Blackwell.
Ikke seminar
Gjennomgang av skriveøving fra studieuke i lys av Formalia
Les kap. 3, 9 og 14 i BarnetA Short Guide
- Gjennomgang av skriveøving
(levert 02.10.)
Vi ser evt. også på tidligere prosjektskisser
- Fokus på den vitenskapelige tekstens formalia
Møte i forskningsgruppa - CNN
Ingen forelesning
Ingen forelesning
Møte i forskningsgruppa - CNN
Ingen forelesning
Ingen forelesning
Møte i forskningsgruppa - CNN
Møte i forskningsgruppa - CNN
Møte i forskningsgruppa - CNN
Møte i forskningsgruppa - CNN
Møte i forskningsgruppa - CNN