Timeplan 2021 Høst - lærer Tor Haug - Professor
Welcome to the Master program in Marine Biotechnology!
Introduksjon. Generell farmakologi; definisjoner og begreper
1
Farmakokinetikk. Transport over biologiske membraner. Absorbsjon/biotilgjengelighet
2
Farmakokinetikk. Distribusjon
3
Farmakokinetikk. Eliminasjon; Metabolisme/ekskresjon. Farmakokinetiske modeller
4
Beregning av farmakokinetiske parametre
1
Ta med kalkulator og linjal!
Farmakokinetikk - oppgaveløsning
2
Ta med kalkulator
Farmakodynamikk. Legemidler - effekter. Virkningsmekanismer. Agonist/antagonist
5
Farmakodynamikk. Autonome nervesystem. Neurotransmittere. Reseptorer, dose-respons
6
Farmakodynamikk - oppgaveløsning
3
Legemidler og fisk. Fysiologiske og biokjemiske forhold
7
Antibakterielle midler
9
Toksikologi og restkonsentrasjoner
12
NR 2 Liquid-liquid separation and Solid phase extraction (SPE) of aqueous extract
NR 3 Preparation of samples (for RP-HPLC and LC-MS) HPLC-theory (lecture)
NR 4 Preparative reverse-phase high performance liquid chromatography (RP-HPLC) and liquid chromatography - mass spectrometry (LC-MS) MS-theory (lecture)
Lab 1 Gruppe 1
Toksisitet av lakselusmidler mot Artemia salina
Lab 1 Gruppe 2
Toksisitet av lakselusmidler mot Artemia salina
Lab 2 Gruppe 1
Ekstraksjon og separasjon av tetracykliner
Lab 2 Gruppe 2
Ekstraksjon og separasjon av tetracykliner
NR 6 Antimicrobial activity testing – Part 2 (reading of results) Toxicity testing (Artemia) – Part 1
NR 6 Antimicrobial activity testing – Part 3
Lab 3 Gruppe 1
Bestemmelse av biologisk tilgjengelighet av oxytetracyklin (ta med kalkulator og linjal!)
Lab 3 Gruppe 2
Bestemmelse av biologisk tilgjengelighet av oxytetracyklin (ta med kalkulator og linjal!)
NR 7 Toxicity testing (Artemia) –Part 2 (reading of results)
NR 8 Evaluation of bioactivities, HPLC and MS data
Miljøvirkninger av legemidler
14
Legemidler til behandling av fisk
4
Eksamensforberedende undervisning
5
Jeg vil møte opp å svare på spørsmål angående pensum og tidligere eksamensoppgaver hvis det er behov for det. Jeg vil ikke gjennomgå tidligere eksamensoppgaver, uten at dere selv har forsøkt å løse dem først. Anbefaler at dere arrangerer student-drevne kollokvier e.l. der dere løser tidligere eksamensoppgaver/sett og sammenligner/diskuterer svarene dere imellom. Da er dere best mulig forberedt til seminaret.