Timeplan 2024 Vår - lærer Jan Höper - Førstelektor
Lektormøte
Hva skjer på GLU?
B-O. Andreassen
K. Bakken
M. Bartnæs
W.S. Bigell
A. Birkeland
S.A. Bjørkli
K.E.W. Bjørndal
H. Brox
H.V. Busch
K.H. Danielsen
O.G. Drageset
T.F. Eidissen
Y. Engkvist
A. Eriksen
H.R. Folkenborg
I. Frenning
F.C. Geisler
B. Grønvik
F.L. Hansen
M.N. Hansen
B. Haugseth
G. Heim
F. Hiss
L. Hjemgård Johansen
S.H.O. Holander
T.E. Holmbukt
L. Husjord
J. Höper
P.Ø. Haavold
K. Isaksen
I.K. Jakobsen
B-H. Johannessen
R. Johansen
L.B. Johanson
M. Johnsen
R.V. Johnsen
S.Z. Johnsen
A.K. Karir
B. Karlsen
S.S. Karlsen
S. Karlsen
R.T. Karstad
S.T. Killengreen
K. Killie
C. Kleemann
K.Kostveit
M. Kvivesen
L.I. Landsem
A.B. Larsen
F.S. Larsen
R.I. Larsen
M.B. Lauridsen
T. Leming
M. Liset
L.H. Lyngedal
A.H. Lødemel
S.D. Manshadi
E.F. Markusson
R. Mikkelsen
S. Misund
G. Moe
C.H. Moen
I.H. Møller
T. Nesheim
M. Nilssen
I.C. Nordli
K.A. Nyborg
C.L. Olsen
M. Olufsen
K.D. Opstad
H.C. Pedersen
G.O. Pettersen
I.L. Ramberg
M.V.P. Rist
J.N. Roksvold
H.C. Ryel
M. Son
A.R. Steele
C. Stene
K.E. Stien
O.K. Straum
M.L. Sundelin
M. Sætermo
K-A. Sæther
B. Sætveit
Y. Sørensen
A. Unhjem
M. Volden
O.J. Wang
M. Wiik
L. Wilhelmsen
B. Ødegårdstuen
V. Øie
Programstyremøte GLU
OBS: Lærerbytte: Siw: Innføring i systemtenking fra et biologisk perspektiv
Artikkelen ligger i canvas:
Gilissen et al. (2020) Bringing system thinking into the classroom. International Journal of Science Education 42(8) 1253-1280.
Lesespørsmål
- Hva føltes umiddelbart riktig, relevant, eller nytt for deg i artikkelen?
- Hva mener forfatterne av artikkelen skal til for å styrke elevers systemtenkning
- Hva føler du at du trenger å vite mer om for å forstå artikkelen?
2. Du skal skrive ned egen forståelse av de syv system karaktestikkene. Legg dette inn i ditt område på ClassNote
--> den opprinnelige økta fra Jan kommer nå torsdag neste uke.
Klima og kjemiske drivstoffalternativer
I denne økta skal vi komme i gang med kjemi på riktig, men med noen enkle forbindelser. Repeter derfor alt dere kan om vannmolekylet og hydrogenmolekylet. Vi skal gjennomføre litt elektrokjemi. Derfor må dere også repetere redokskjemi basiskunnskaper på det nivået at dere kan dele en reaksjon opp i oksidasjon og reduksjon og forklare i hvert fall ved hjelp av elektronendefinisjon. Oksidasjonstall er også fint å ha forstått. Men pugg ikke alle regler som står i kjemibøkene, men heller forstå sammenhengen med elektronegativitet. Og viktig. Noter konkrete spørsmål hvis dere står fast på noe. Så kan vi diskutere!
Nå nærmer vi oss kostholdet. Hva er det du spiser???
Lurt å repetere grunnprinsippene i organisk kjemi kap. 1 i bind 2. Hvordan skriver jeg formler, egenskaper av molekyler, polar upolar, funksjonelle grupper, men pugg ikke nomenklatur.
Ellers jobber vi med næringsstoffene på diverse måter, kap. 2., og det er fint, hvis dere har lest innledningen og starten til karbohydrater og fettmolekyler.
Egnete øvingsoppgaver fra Kjemi BIND 2:
1.1-1.4; 1.8; 1.20; 1.23
Representasjoner
The Complexity of Reasoning about and with Chemical Representations
https://pubs.acs.org/doi/10.1021/jacsau.2c00498
Vi reflekterer over didaktikken bak representasjonene vi brukte i kjemi. Denne artikkelen er ikke enkelt. Prøv å lese den med følgende briller på:
1. Hva føltes umiddelbart riktig, relevant, eller nytt for deg i artikkelen?
2. Hva er de " four dimensions of variation in these representations (iconicity, quantitativeness, granularity, dimensionality)"?
3. Hva mener han med unpacking or packing of information i representasjoner?
4. Hva føler du at du trenger å vite mer om for å forstå artikkelen?
Skip avsnittet:
"Cognitive-Perceptual Challenges in Reasoning about and with Chemical Representations", det er ekstrem teoretisk skrevet.
Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
3 Oppdrag til økta:
1. Basisartikkel:
https://journals.uio.no/nordina/article/view/8360
Lesespørsmål:
- Hva føltes umiddelbart riktig, relevant, eller nytt for deg i artikkelen?
- Hva mener artikkelforfatterne er problemet? Hvordan skal det undervises isteden?
- Er argumentene overbevisende?
- Hva føler du at du trenger å vite mer om for å forstå artikkelen?
- Et metaspørsmål: Hvordan er artikkelen og argumentene bygd opp?
2. Du skal utvikle et konkret opplegg for selvvalgt trinn og lokalt relevant tema. Legg dette inn i ditt område på ClassNote
3. Gå til biblioteket og finn ut hvordan skolebøker formidler «Vitenskapelige praksiser og tenkemåter» du skal kunne presentere minst ett eksempel
Lektor- og PPUmøte 2
Celleånding - vi henter kjemisk energi ut av maten
Forberedelse er etterarbeid i kapittel 2 i den grønne kjemiboka. Test deg selv med følgende spørsmål: S. 83ff 2.1-2.5; 2.12-2.17; 2.20. Kan dere forklare disse spørsmålene, er dere godt forberedt til timen. Bruk gjerne en egen side på ClassNote, og skriv opp konkrete spørsmål, hvis dere er usikre på noe innhold. Jeg skal sjekke deres side fredag 23. og prøve å svare på det dere lurer på.
Hva skjer på GLU?
B-O. Andreassen
K. Bakken
M. Bartnæs
W.S. Bigell
A. Birkeland
S.A. Bjørkli
K.E.W. Bjørndal
H. Brox
H.V. Busch
K.H. Danielsen
O.G. Drageset
T.F. Eidissen
Y. Engkvist
A. Eriksen
H.R. Folkenborg
I. Frenning
F.C. Geisler
B. Grønvik
F.L. Hansen
M.N. Hansen
B. Haugseth
G. Heim
F. Hiss
L. Hjemgård Johansen
S.H.O. Holander
T.E. Holmbukt
L. Husjord
J. Höper
P.Ø. Haavold
K. Isaksen
I.K. Jakobsen
B-H. Johannessen
R. Johansen
L.B. Johanson
M. Johnsen
R.V. Johnsen
S.Z. Johnsen
A.K. Karir
B. Karlsen
S.S. Karlsen
S. Karlsen
R.T. Karstad
S.T. Killengreen
K. Killie
C. Kleemann
K.Kostveit
M. Kvivesen
L.I. Landsem
A.B. Larsen
F.S. Larsen
R.I. Larsen
M.B. Lauridsen
T. Leming
M. Liset
L.H. Lyngedal
A.H. Lødemel
S.D. Manshadi
E.F. Markusson
R. Mikkelsen
S. Misund
G. Moe
C.H. Moen
I.H. Møller
T. Nesheim
M. Nilssen
I.C. Nordli
K.A. Nyborg
C.L. Olsen
M. Olufsen
K.D. Opstad
H.C. Pedersen
G.O. Pettersen
I.L. Ramberg
M.V.P. Rist
J.N. Roksvold
H.C. Ryel
M. Son
A.R. Steele
C. Stene
K.E. Stien
O.K. Straum
M.L. Sundelin
M. Sætermo
K-A. Sæther
B. Sætveit
Y. Sørensen
A. Unhjem
M. Volden
O.J. Wang
M. Wiik
L. Wilhelmsen
B. Ødegårdstuen
V. Øie
Programdag profesjonsfag
Biomasse
Myhre, Arne (2023): Klima, energi og miljø del 1 + 3 i BOLK på Canvas
Utviklingsseminar GLU Fleks
Utviklingsseminar GLU Fleks
Programstyremøte GLU
Forberedelse eksamen 3301, 3300, feltkurs
Programdag GLU
B-O. Andreassen
S-E. Andreassen
Y. Antonsen
K. Bakken
M. Bartnæs
W.S. Bigell
A. Birkeland
S.A. Bjørkli
K.E.W. Bjørndal
H. Brox
H.V. Busch
K.H. Danielsen
O.G. Drageset
T.F. Eidissen
Y. Engkvist
A. Eriksen
H.R. Folkenborg
I. Frenning
F.C. Geisler
B. Grønvik
F.L. Hansen
M.N. Hansen
B. Haugseth
G. Heim
F. Hiss
L. Hjemgård Johansen
S.H.O. Holander
T.E. Holmbukt
L. Husjord
J. Höper
P.Ø. Haavold
K. Isaksen
I.K. Jakobsen
I. Jensen
B-H. Johannessen
A.A. Johansen
R. Johansen
L.B. Johanson
M. Johnsen
R.V. Johnsen
S.Z. Johnsen
A.K. Karir
B. Karlsen
S.S. Karlsen
S. Karlsen
R.T. Karstad
S.T. Killengreen
K. Killie
C. Kleemann
K.Kostveit
M. Kvivesen
L.I. Landsem
A.B. Larsen
F.S. Larsen
R.I. Larsen
M.B. Lauridsen
T. Leming
M. Liset
L.H. Lyngedal
A.H. Lødemel
S.D. Manshadi
E.F. Markusson
E. Mikkelsen
R. Mikkelsen
S. Misund
G. Moe
C.H. Moen
I.H. Møller
T. Nesheim
M. Nilssen
K.A. Nyborg
C.L. Olsen
M. Olufsen
K.D. Opstad
H.C. Pedersen
G.O. Pettersen
I.L. Ramberg
M.V.P. Rist
J.N. Roksvold
H.C. Ryel
M. Son
A.B. Sortland
A.R. Steele
C. Stene
K.E. Stien
O.K. Straum
M.L. Sundelin
M. Sætermo
K-A. Sæther
B. Sætveit
Y. Sørensen
A. Unhjem
M. Volden
O.J. Wang
M. Wiik
L. Wilhelmsen
B. Ødegårdstuen
V. Øie