Skip to main content
Uke
Velg ny lærer

Timeplan 2024 Vår - lærer Jan Höper - Førstelektor

Jan Höper

Timeplan for Jan Höper - Førstelektor i uke 5
Uke
5
Mandag
29.01.2024
Tirsdag
30.01.2024
Onsdag
31.01.2024
Torsdag
01.02.2024
Fredag
02.02.2024
08:00          
09:00  
Aktiviteter i tidsrommet 09:15-12:00
09:15-12:00 ILP 2.065
LER-3300-1 Samling
Klima og kjemiske drivstoffalternativer

I denne økta skal vi komme i gang med kjemi på riktig, men med noen enkle forbindelser. Repeter derfor alt dere kan om vannmolekylet og hydrogenmolekylet. Vi skal gjennomføre litt elektrokjemi. Derfor må dere også repetere redokskjemi basiskunnskaper på det nivået at dere kan dele en reaksjon opp i oksidasjon og reduksjon og forklare i hvert fall ved hjelp av elektronendefinisjon. Oksidasjonstall er også fint å ha forstått. Men pugg ikke alle regler som står i kjemibøkene, men heller forstå sammenhengen med elektronegativitet. Og viktig. Noter konkrete spørsmål hvis dere står fast på noe. Så kan vi diskutere!

J. Höper
Aktiviteter i tidsrommet 09:15-12:00
09:15-12:00 ILP 2.066
LER-3300-1 Samling

Nå nærmer vi oss kostholdet. Hva er det du spiser???

Lurt å repetere grunnprinsippene i organisk kjemi kap. 1 i bind 2. Hvordan skriver jeg formler, egenskaper av molekyler, polar upolar, funksjonelle grupper, men pugg ikke nomenklatur.

Ellers jobber vi med næringsstoffene på diverse måter, kap. 2., og det er fint, hvis dere har lest innledningen og starten til karbohydrater og fettmolekyler.

Egnete øvingsoppgaver fra Kjemi BIND 2:

 1.1-1.4; 1.8; 1.20; 1.23

J. Höper
Aktiviteter i tidsrommet 09:15-12:00
09:15-12:00 ILP 2.066
LER-3301-1 Samling
Representasjoner

The Complexity of Reasoning about and with Chemical Representations

https://pubs.acs.org/doi/10.1021/jacsau.2c00498

Vi reflekterer over didaktikken bak representasjonene vi brukte i kjemi. Denne artikkelen er ikke enkelt. Prøv å lese den med følgende briller på:

1. Hva føltes umiddelbart riktig, relevant, eller nytt for deg i artikkelen?

2. Hva er de " four dimensions of variation in these representations (iconicity, quantitativeness, granularity, dimensionality)"?

3.  Hva mener han med unpacking or packing of information i representasjoner?

4. Hva føler du at du trenger å vite mer om for å forstå artikkelen?

Skip avsnittet:

"Cognitive-Perceptual Challenges in Reasoning about and with Chemical Representations", det er ekstrem teoretisk skrevet.

J. Höper
 
10:00    
11:00    
12:00          
13:00      
Aktiviteter i tidsrommet 13:15-16:00
13:15-16:00 ILP 2.066
LER-3301-1 Samling
Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter

3 Oppdrag til økta:

1. Basisartikkel:

https://journals.uio.no/nordina/article/view/8360

Lesespørsmål:

  • Hva føltes umiddelbart riktig, relevant, eller nytt for deg i artikkelen?
  • Hva mener artikkelforfatterne er problemet? Hvordan skal det undervises isteden?
  • Er argumentene overbevisende?
  • Hva føler du at du trenger å vite mer om for å forstå artikkelen?
  • Et metaspørsmål: Hvordan er artikkelen og argumentene bygd opp?

2. Du skal utvikle et konkret opplegg for selvvalgt trinn og lokalt relevant tema. Legg dette inn i ditt område på ClassNote

3. Gå til biblioteket og finn ut hvordan skolebøker formidler «Vitenskapelige praksiser og tenkemåter» du skal kunne presentere minst ett eksempel

J. Höper
 
14:00        
15:00        
16:00