Timeplan 2024 Vår - emne LER-3301-1
OBS: Lærerbytte: Siw: Innføring i systemtenking fra et biologisk perspektiv
Artikkelen ligger i canvas:
Gilissen et al. (2020) Bringing system thinking into the classroom. International Journal of Science Education 42(8) 1253-1280.
Lesespørsmål
- Hva føltes umiddelbart riktig, relevant, eller nytt for deg i artikkelen?
- Hva mener forfatterne av artikkelen skal til for å styrke elevers systemtenkning
- Hva føler du at du trenger å vite mer om for å forstå artikkelen?
2. Du skal skrive ned egen forståelse av de syv system karaktestikkene. Legg dette inn i ditt område på ClassNote
--> den opprinnelige økta fra Jan kommer nå torsdag neste uke.
Representasjoner
The Complexity of Reasoning about and with Chemical Representations
https://pubs.acs.org/doi/10.1021/jacsau.2c00498
Vi reflekterer over didaktikken bak representasjonene vi brukte i kjemi. Denne artikkelen er ikke enkelt. Prøv å lese den med følgende briller på:
1. Hva føltes umiddelbart riktig, relevant, eller nytt for deg i artikkelen?
2. Hva er de " four dimensions of variation in these representations (iconicity, quantitativeness, granularity, dimensionality)"?
3. Hva mener han med unpacking or packing of information i representasjoner?
4. Hva føler du at du trenger å vite mer om for å forstå artikkelen?
Skip avsnittet:
"Cognitive-Perceptual Challenges in Reasoning about and with Chemical Representations", det er ekstrem teoretisk skrevet.
Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
3 Oppdrag til økta:
1. Basisartikkel:
https://journals.uio.no/nordina/article/view/8360
Lesespørsmål:
- Hva føltes umiddelbart riktig, relevant, eller nytt for deg i artikkelen?
- Hva mener artikkelforfatterne er problemet? Hvordan skal det undervises isteden?
- Er argumentene overbevisende?
- Hva føler du at du trenger å vite mer om for å forstå artikkelen?
- Et metaspørsmål: Hvordan er artikkelen og argumentene bygd opp?
2. Du skal utvikle et konkret opplegg for selvvalgt trinn og lokalt relevant tema. Legg dette inn i ditt område på ClassNote
3. Gå til biblioteket og finn ut hvordan skolebøker formidler «Vitenskapelige praksiser og tenkemåter» du skal kunne presentere minst ett eksempel
Pensum: Staberg, Ragnhild Lyngved,... (2020): Biologididaktikk for lærere (Bolk LER-3301)
Pensum: Midtervoll Lange og Pedersen (2023) side 1-22. Samisk tradisjonskunnskap i naturfag
Forberedelse eksamen 3300