Skip to main content
Uke
Legg til emne

Timeplan 2024 Vår - emne LER-3301-1

LER-3301-1
Uke 2
Mandag
Tirsdag
Onsdag
Torsdag
Fredag
09:15-12:00 - 12.01.2024
Digital undervisning
Lærer:
J. Höper
Uke 4
Mandag
Tirsdag
Onsdag
Torsdag
Fredag
09:15-12:00 - 26.01.2024
Digital undervisning
OBS: Lærerbytte: Siw: Innføring i systemtenking fra et biologisk perspektiv

Artikkelen ligger i canvas:

Gilissen et al. (2020) Bringing system thinking into the classroom. International Journal of Science Education 42(8) 1253-1280.

Lesespørsmål

  • Hva føltes umiddelbart riktig, relevant, eller nytt for deg i artikkelen?
  • Hva mener forfatterne av artikkelen skal til for å styrke elevers systemtenkning
  • Hva føler du at du trenger å vite mer om for å forstå artikkelen?

2. Du skal skrive ned egen forståelse av de syv system karaktestikkene. Legg dette inn i ditt område på ClassNote

--> den opprinnelige økta fra Jan kommer nå torsdag neste uke.

Uke 5
Mandag
Tirsdag
Onsdag
Torsdag
09:15-12:00 - 01.02.2024
Samling
Representasjoner

The Complexity of Reasoning about and with Chemical Representations

https://pubs.acs.org/doi/10.1021/jacsau.2c00498

Vi reflekterer over didaktikken bak representasjonene vi brukte i kjemi. Denne artikkelen er ikke enkelt. Prøv å lese den med følgende briller på:

1. Hva føltes umiddelbart riktig, relevant, eller nytt for deg i artikkelen?

2. Hva er de " four dimensions of variation in these representations (iconicity, quantitativeness, granularity, dimensionality)"?

3.  Hva mener han med unpacking or packing of information i representasjoner?

4. Hva føler du at du trenger å vite mer om for å forstå artikkelen?

Skip avsnittet:

"Cognitive-Perceptual Challenges in Reasoning about and with Chemical Representations", det er ekstrem teoretisk skrevet.

Lærer:
J. Höper
Rom:
ILP 2.066
13:15-16:00 - 01.02.2024
Samling
Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter

3 Oppdrag til økta:

1. Basisartikkel:

https://journals.uio.no/nordina/article/view/8360

Lesespørsmål:

  • Hva føltes umiddelbart riktig, relevant, eller nytt for deg i artikkelen?
  • Hva mener artikkelforfatterne er problemet? Hvordan skal det undervises isteden?
  • Er argumentene overbevisende?
  • Hva føler du at du trenger å vite mer om for å forstå artikkelen?
  • Et metaspørsmål: Hvordan er artikkelen og argumentene bygd opp?

2. Du skal utvikle et konkret opplegg for selvvalgt trinn og lokalt relevant tema. Legg dette inn i ditt område på ClassNote

3. Gå til biblioteket og finn ut hvordan skolebøker formidler «Vitenskapelige praksiser og tenkemåter» du skal kunne presentere minst ett eksempel

Lærer:
J. Höper
Rom:
ILP 2.066
Fredag
09:15-12:00 - 02.02.2024
Samling
Lærer:
F.C. Geisler
Rom:
ILP 2.071
13:15-16:00 - 02.02.2024
Samling
Rom:
ILP 2.065
Uke 7
Mandag
Tirsdag
Onsdag
Torsdag
Fredag
09:15-12:00 - 16.02.2024
Digital undervisning
Uke 9
Mandag
Tirsdag
Onsdag
Torsdag
09:15-12:00 - 29.02.2024
Samling
Lærer:
J. Höper
Rom:
ILP 2.066
13:15-16:00 - 29.02.2024
Samling
Lærer:
F.C. Geisler
Rom:
ILP 2.071
Fredag
09:15-12:00 - 01.03.2024
Samling
Lærer:
F.C. Geisler
Rom:
ILP 2.071
13:15-16:00 - 01.03.2024
Samling
Lærer:
F.C. Geisler
Rom:
ILP 2.071
Uke 14
Mandag
Tirsdag
Onsdag
Torsdag
Fredag
09:15-12:00 - 05.04.2024
Digital undervisning
Lærer:
J. Höper
Uke 15
Mandag
Tirsdag
13:15-16:00 - 09.04.2024
Samling
Lærer:
J. Höper
Rom:
ILP 2.066
Onsdag
Torsdag
09:15-12:00 - 11.04.2024
Samling

Pensum: Staberg, Ragnhild Lyngved,... (2020): Biologididaktikk for lærere (Bolk LER-3301)

Rom:
ILP 2.065
13:15-16:00 - 11.04.2024
Samling

Pensum: Midtervoll Lange og Pedersen (2023) side 1-22. Samisk tradisjonskunnskap i naturfag

Rom:
ILP 2.065
Fredag
09:15-12:00 - 12.04.2024
Samling
Lærer:
J. Höper
Rom:
ILP 2.066
Uke 17
Mandag
Tirsdag
Onsdag
Torsdag
Fredag
09:15-12:00 - 26.04.2024
Digital undervisning
Forberedelse eksamen 3300
Lærer:
F.C. Geisler
Uke 20
Mandag
Tirsdag
Onsdag
14:00-14:00 - 15.05.2024
Mappevurdering (WISEFLOW)
Lærer:
Rom:
Torsdag
Fredag