Timeplan 2024 Vår - emne LER-3301-1
Representasjoner
The Complexity of Reasoning about and with Chemical Representations
https://pubs.acs.org/doi/10.1021/jacsau.2c00498
Vi reflekterer over didaktikken bak representasjonene vi brukte i kjemi. Denne artikkelen er ikke enkelt. Prøv å lese den med følgende briller på:
1. Hva føltes umiddelbart riktig, relevant, eller nytt for deg i artikkelen?
2. Hva er de " four dimensions of variation in these representations (iconicity, quantitativeness, granularity, dimensionality)"?
3. Hva mener han med unpacking or packing of information i representasjoner?
4. Hva føler du at du trenger å vite mer om for å forstå artikkelen?
Skip avsnittet:
"Cognitive-Perceptual Challenges in Reasoning about and with Chemical Representations", det er ekstrem teoretisk skrevet.
Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
3 Oppdrag til økta:
1. Basisartikkel:
https://journals.uio.no/nordina/article/view/8360
Lesespørsmål:
- Hva føltes umiddelbart riktig, relevant, eller nytt for deg i artikkelen?
- Hva mener artikkelforfatterne er problemet? Hvordan skal det undervises isteden?
- Er argumentene overbevisende?
- Hva føler du at du trenger å vite mer om for å forstå artikkelen?
- Et metaspørsmål: Hvordan er artikkelen og argumentene bygd opp?
2. Du skal utvikle et konkret opplegg for selvvalgt trinn og lokalt relevant tema. Legg dette inn i ditt område på ClassNote
3. Gå til biblioteket og finn ut hvordan skolebøker formidler «Vitenskapelige praksiser og tenkemåter» du skal kunne presentere minst ett eksempel