Timeplan 2021 Høst - lærer Svein Aamold - Professor
Uke 33 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Dato | Tid | Rom | Emnekode | Beskrivelse | Lærer |
Tirsdag 17.08.2021 |
12:15-14:00 | SVHUM A3018 |
KVI-3123-1 | Forelesning Estetikk The Art of Art History, red. Preziosi, kap. 2:
|
S. Aamold |
Torsdag 19.08.2021 |
10:15-12:00 | DIGUND _ZOOM |
KVI-1110-1 | Forelesning introduksjon modernisme - billedkunst Digital forelesning Litteratur: – Trygve Nergaard, «Mellomkrigstiden» (1983), de første 16 sidene, bl.a. om jubileumsutstillingen på Frogner, Kra. 1914 – Peter Anker, «Atten år etter eller historien om modernismens skjebnesvangre gjennombrudd i Norge» (1973) |
S. Aamold |
12:15-14:00 | SVHUM A3018 |
KVI-3123-1 | Forelesning Estetikk The Art of Art History, red. Preziosi, kap. 2:
|
S. Aamold |
Uke 34 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Dato | Tid | Rom | Emnekode | Beskrivelse | Lærer |
Mandag 23.08.2021 |
14:15-16:00 | SVHUM E0104 |
HIF-3620-1 | Lectures Introduction to Indigenous methodologies and Sámi "arts" & literature |
L. Castor H. Gaski S. Aamold |
Tirsdag 24.08.2021 |
12:15-14:00 | SVHUM A3018 |
KVI-3123-1 | Forelesning Historisk avantgarde og kunst & diktatur Claire Bishop, Artificial Hells, ch. 1-2, 4-5 |
S. Aamold |
Torsdag 26.08.2021 |
12:15-14:00 | SVHUM A3018 |
KVI-3123-1 | Forelesning Historisk avantgarde og kunst & diktatur Claire Bishop, Artificial Hells, ch. 1-2, 4-5 |
S. Aamold |
Uke 35 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Dato | Tid | Rom | Emnekode | Beskrivelse | Lærer |
Torsdag 02.09.2021 |
10:15-16:00 | SVHUM A3018 |
KVI-2517-1 | Forelesning Lectures and seminars. 10.15 SAa: Introduction to the course. 10:50–12.20 RB: Early conceptions of the Sámi. 12.20 Lunch. 13.00-14.30 IS: Iver Jåks and the question of Sámi Aesthetics. 14.45-16 SAa: Johan Turi: Speaking back to the Colonizers. Sámi Art and Aesthetics: Contemporary Perspectives, eds. Svein Aamold, Elin Haugdal and Ulla Angkjær Jørgensen, Aarhus: Aarhus University Press, 2017: Texts by Rognald Bergesen, Irene Snarby and Svein Aamold. |
R.H. Bergesen I. Snarby S. Aamold |
Fredag 03.09.2021 |
10:15-15:00 | SVHUM A3018 |
KVI-2517-1 | Forelesning Lectures and seminars. 10.15-12 RB: Early conceptions of the Sámi, continued. 12.00 Lunch. 12.45-15 SAa: Sámi art and artists since John Andreas Savio. Processes of organization. The concepts of dáidda and duodji. Sámi Art and Aesthetics: Contemporary Perspectives, eds. Svein Aamold, Elin Haugdal and Ulla Angkjær Jørgensen, Aarhus: Aarhus University Press, 2017: Texts by Rognald Bergesen, Tuija Hautala-Hirvioja, Charlotte Bydler, Gunvor Guttorm, Harald Gaski, Ulla Angkjær-Jørgensen and Monica Grini. Aamold, Svein, “Landscape, Movement, Freedom: Agents for Synnøve Persen’s Painting”, Synnøve Persen, biegga savkala / vinden hvisker, published on the occasion of Persen’s retrospective anniversary exhibition at Porsáŋggu musea (Porsanger Museum), Leavdna/Lakselv, 2020, Kárášjohka/Karasjok: RiddoDuottarMuseat, 2020: 51–63 and illustrations pp. 7, 10, 19, 25–29, 32–33, 41, 45. Gaski, Harald, “Nils-Aslak Valkeapää: Indigenous Voice and Multimedia Artist”, AlterNative: An International Journal of Indigenous Peoples, Vol. 4, No. 2, 2008: 155-178. DOI: 10.1177/117718010800400211. Guttorm, Gunvor, “Stories Created in Stitches”, Afterall: A Journal of Art, Context and Enquiry, Vol. 45, No. 1, 2018: 18–23. ISSN 14654253. DOI: 10.1086/698390. Hautala-Hirvioja, Tuija, “Expressionism In Sámi Art: John Savio's Woodcuts Of The 1920s And 1930s”, The Routledge Companion To Expressionism In A Transnational Context, 2018: 243–256 (chapter 12) Heith, Anne, “Enacting Colonised Space: Katarina Pirak Sikku and Anders Sunna”, Nordisk Museologi, No. 2, 2015: 69–83. ISSN: 11038152. DOI: https://doi.org/10.5617/nm.3048 Kreuger, Anders, “Britta Marakatt-Labba: ‘Images Are Always Stories’”, Afterall: A Journal of Art, Context and Enquiry, Vol. 45, No. 1, 2018: 4–17. ISSN 14654253. DOI: 10.1086/698389. Lundström, Jan-Erik, “Names and Places: The Cartographic Interventions of Hans Ragnar Mathisen,” Afterall, Vol. 44, No. 1, 2017: 104–111. DOI: 10.1086/695519. Pollan, Brita, “A Stitching for Untold Stories: Britta Marakatt-Labba’s Embroidered Frieze”, Kunst til stede / Art in Place, ed. Torild Gjesvik, Unni Grøneng and Søren Ubisch, [Oslo]: Pax, 2008: 42-48. ISBN 978-82-530-3103-3. Snarby, Irene, “A Conversation with Perisak Juuso”. Published 20 April 2020, http://www.norwegiancrafts.no/articles/a-conversation-with-perisak-juuso Sørstrøm, Hilde, “Aslaug Juliussen: A Sense of Sustainability”. Interview, published 28 October 2019, http://www.norwegiancrafts.no/articles/aslaug-juliussen |
R.H. Bergesen S. Aamold |
Uke 36 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Dato | Tid | Rom | Emnekode | Beskrivelse | Lærer |
Tirsdag 07.09.2021 |
10:15-12:00 | SVHUM A3018 |
KVI-1110-1 | Forelesning Maleriet i nasjonens tjeneste Litteratur: – Trygve Nergaard, «Mellomkrigstiden» (1983), de første 16 sidene, bl.a. om jubileumsutstillingen på Frogner, Kra. 1914 Flor, Harald, ”Arne Ekeland og Sovjetkunsten”, Kunst og Kultur 2, 2003, s. 124–137 - Hoff, Svein Olav, Pariserne: Henrik Sørensen, Jean Heiberg, Axel Revold, Per Krohg: malerier 1909-1927, Oslo: Press, 2018 - Kirkholt, Tore, «Kritikken av overflaten: Norske kunstkritikeres møte med det nonfigurative maleriet», Kunst og Kultur 4, 2002, s. 194–216 - Sjåstad, Øystein, «Christian Krohgs maleklatt: Tache som motiv i modernismen», Kunst og Kultur, årg. 92, nr. 3, 2009: 174–189 - Sørensen, Gunnar, «Oslos utsmykninger», Kunst og Kultur 1, 2010, s. 50–65 - Åsebø, Sigrun, “Women Pioneers of Abstraction in 1950s Norway: The Balancing Act of Aase Texmon Rygh, Inger Sitter, and Gudrun Kongelf”, Modern Women Artists in the Nordic Countries, 1900–1960, red. Kerry Greaves, New York: Routledge, 2021: 39–50 |
S. Aamold |
14:15-16:00 | SVHUM A3018 |
KVI-1110-1 | Forelesning Maleriet i nasjonens tjeneste, forts. Se over. |
S. Aamold |
|
Torsdag 09.09.2021 |
10:15-12:00 | DIGUND _ZOOM |
KVI-1110-1 | Forelesning Etter Vigeland, hva da? Digital forelesning - Peter Anker, «Atten år etter eller historien om modernismens skjebnesvangre gjennombrudd i Norge» (1973) - Markussen, Åse, «Konservatismens Høyborg: Billedhuggerklassen på Statens Kunstakademi i 70 år: Gunnar Utsond, Wilhelm Rasmussen og Per Palle Storm», Kunst og Kultur, årg 90, nr. 1, 2007: 27–45 - Mortensen, Mette, “A Borderline Case – Facial Politics in Kjartan Slettemark’s The Passport”, A Cultural History of the Avant-Garde in the Nordic Countries, 1950–1975, red. Tania Ørum, Jesper Olsson, Leiden & Boston: Brill Rodopi, 2016: 577–584 - Aamold, Svein, «Kunsten å tale tidens språk», Haukeland, utgitt i forbindelse med utstilling i Henie-Onstad Kunstsenter, Høvikodden: Henie-Onstad Kunstsenter, 1999: 13–36 |
S. Aamold |
14:15-16:00 | DIGUND _ZOOM |
KVI-1110-1 | Forelesning Etter Vigeland, hva da? (forts.) Digital forelesning Se over. |
S. Aamold |
Uke 37 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Dato | Tid | Rom | Emnekode | Beskrivelse | Lærer |
Tirsdag 14.09.2021 |
12:15-14:00 | SVHUM A3018 |
KVI-3123-1 | Forelesning Authorship, identity, globalization The Art of Art History, red. Preziosi, kap. 7:
The Art of Art History, red. Preziosi, kap. 8:
|
S. Aamold |
Torsdag 16.09.2021 |
12:15-14:00 | SVHUM A3018 |
KVI-3123-1 | Forelesning Authorship, identity, globalization The Art of Art History, red. Preziosi, kap. 7:
The Art of Art History, red. Preziosi, kap. 8:
|
S. Aamold |
Fredag 17.09.2021 |
10:15-12:00 | SVHUM A3018 |
KVI-3123-1 | Forelesning Seminar |
S. Aamold |
Uke 38 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Dato | Tid | Rom | Emnekode | Beskrivelse | Lærer |
Tirsdag 21.09.2021 |
14:15-16:00 | SVHUM A3018 |
KVI-1110-1 | Forelesning Mangfold og motsetninger - Kirkholt, Tore, «Kritikken av overflaten: Norske kunstkritikeres møte med det nonfigurative maleriet», Kunst og Kultur 4, 2002, s. 194–216 - Krohg, Morten, «Kunst – for hvem?», Brun, Hans-Jakob, et al., Kunst: For mennesket eller museet?, Oslo: Gyldendal, 1969, s. 28–51 - Mortensen, Mette, “A Borderline Case – Facial Politics in Kjartan Slettemark’s The Passport”, A Cultural History of the Avant-Garde in the Nordic Countries, 1950–1975, red. Tania Ørum, Jesper Olsson, Leiden & Boston: Brill Rodopi, 2016: 577–584 - Mørstad, Erik, «Bjørn Ransve, Kunsten som naturens ape – Liten vill ape», Kunst og kommentar, red. Svein Olav Hoff, Asker: Tell forlag, 1992, s. 102–107 - Pedersen, Hilde Marie, «Tidlig landart og konseptuell kunst i Norge ved Bård Breivik og Gerhard Stoltz», Kunst og Kultur 1, 2013, s. 26–35 - Sjåstad, Øystein, “Irma Salo Jæger: An Explorer in Form and Colour”, Irma Salo Jæger, red. Caroline Ugelstad, Høvikodden: Henie Onstad Kunstsenter, 2017, 73-96 |
S. Aamold |
Torsdag 23.09.2021 |
10:15-16:00 | SVHUM A3018 |
KVI-2517-1 | Forelesning Lectures and seminars: 10-15-12 IH: Portraits in/of the “contact zone” and a discussion of Raisa Porsanger’s project regarding F. A. Biard’s paintings at Nordnorsk Kunstmuseum in Tromsø. Porsanger is Project officer, Office for Contemporary Art Norway (OCA), Oslo. 12.00 Lunch. 12.45-16 SAa: Indigenous Studies, some concepts. Sámi dáidda and duodji (continued). Sámi Art and Aesthetics: Contemporary Perspectives, eds. Svein Aamold, Elin Haugdal and Ulla Angkjær Jørgensen, Aarhus: Aarhus University Press, 2017: Texts by Ingeborg Høvik, Charlotte Bydler, Gunvor Guttorm, Harald Gaski, Christian Spies and Ruth B. Phillips. Fanon, Frantz, “On National Culture” (from The Wretched of the Earth, 1961, translated by Constance Farrington), Art in Theory 1900-2000: An Anthology of Changing Ideas, ed. Charles Harrison and Paul Wood, Malden, MA, et al.: Blackwell Publishing 2003: 710-715. Kuokkanen, Rauna, «Indigenous Epistemes», A Companion to Critical and Cultural Theory, ed. Imre Szeman, Sarah Blacker, Justin Sully, Hoboken, NJ & Chichester, West Sussex, UK: Wiley-Blackwell, 2017: 313-326. Online ISBN:9781118472262. DOI:10.1002/9781118472262. Wenzel, Jennifer, “Decolonization”, A Companion to Critical and Cultural Theory, ed. Imre Szeman, Sarah Blacker, Justin Sully, Hoboken, NJ & Chichester, West Sussex, UK: Wiley-Blackwell, 2017: 449–464. Online ISBN:9781118472262. DOI:10.1002/9781118472262. Young, Robert J. C., “Postcolonial Remains?”, New Literary History, vol. 43, nr 1 (2012): 19-42. |
I. Høvik S. Aamold |
Fredag 24.09.2021 |
10:15-15:00 | SVHUM A3018 |
KVI-2517-1 | Forelesning Lectures and seminars. 10.15-11 EH: Vernacular Sámi architecture / Contemporary Sámi architecture. 12.00 Lunch. 12.45-15 SAa: Indigenous studies (continued); Sámi cultural history. Kirsten Thisted on art and literature in Greenland. Sámi Art and Aesthetics: Contemporary Perspectives, eds. Svein Aamold, Elin Haugdal and Ulla Angkjær Jørgensen, Aarhus: Aarhus University Press, 2017: Texts by Elin Haugdal, Charlotte Bydler, Harald Gaski, Christian Spies, Kirsten Thisted. Haugdal, Elin, "’It's Meant to Decay’: Contemporary Sámi Architecture and the Rhetoric of Materials”, The Handbook of Contemporary Indigenous Architecture, editors Elizabeth Grant, Kelly Greenop, Albert L. Refiti, Daniel J. Glenn, Singapore: Springer, 2018: 805–829 (25 pages). DOI: 10.1007/978-981-10-6904-8. Fanon, Frantz, “On National Culture” (from The Wretched of the Earth, 1961, translated by Constance Farrington), Art in Theory 1900-2000: An Anthology of Changing Ideas, ed. Charles Harrison and Paul Wood, Malden, MA, et al.: Blackwell Publishing 2003: 710-715. Kuokkanen, Rauna, «Indigenous Epistemes», A Companion to Critical and Cultural Theory, ed. Imre Szeman, Sarah Blacker, Justin Sully, Hoboken, NJ & Chichester, West Sussex, UK: Wiley-Blackwell, 2017: 313-326. Online ISBN:9781118472262. DOI:10.1002/9781118472262. Wenzel, Jennifer, “Decolonization”, A Companion to Critical and Cultural Theory, ed. Imre Szeman, Sarah Blacker, Justin Sully, Hoboken, NJ & Chichester, West Sussex, UK: Wiley-Blackwell, 2017: 449–464. Online ISBN:9781118472262. DOI:10.1002/9781118472262. Young, Robert J. C., “Postcolonial Remains?”, New Literary History, vol. 43, nr 1 (2012): 19-42. |
S. Aamold |
Uke 39 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Dato | Tid | Rom | Emnekode | Beskrivelse | Lærer |
Tirsdag 28.09.2021 |
12:15-14:00 | SVHUM A3018 |
KVI-3123-1 | Forelesning Antropologi og/som kunsthistorie The Art of Art History, red. Preziosi, kap. 4:
|
S. Aamold |
Fredag 01.10.2021 |
10:15-12:00 | SVHUM A3018 |
KVI-3123-1 | Forelesning Seminar |
S. Aamold |
Uke 40 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Dato | Tid | Rom | Emnekode | Beskrivelse | Lærer |
Mandag 04.10.2021 |
14:15-16:00 | SVHUM E0104 |
HIF-3620-1 | Lectures Svein Aamold: Indigenous art, self-determination, curatorial practices, the Anthropocene, part 1. Examples from Greenland & North America Art Journal, 76-2, 2017; and Kirsten Thisted |
S. Aamold |
Uke 41 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Dato | Tid | Rom | Emnekode | Beskrivelse | Lærer |
Mandag 11.10.2021 |
14:15-16:00 | SVHUM E0104 |
HIF-3620-1 | Lectures Indigenous art, self-determination, curatorial practices, the Anthropocene, part 2. Indigenous art, climate disruption Art Journal, 76-2, 2017 and Salma Monani et al., “Indigenous Media…”, 2021 |
S. Aamold |
Tirsdag 12.10.2021 |
10:15-12:00 | SVHUM A3018 |
KVI-1110-1 | Forelesning Det konstruktive, tendens, surrealisme, abstraksjon -Peter Anker, «Atten år etter eller historien om modernismens skjebnesvangre gjennombrudd i Norge» Kunsten idag, hefte 105–106, 1973, 77–97 -Harald Flor, ”Arne Ekeland og Sovjetkunsten”, Kunst og Kultur 2, 2003, s. 124–137 -Tore Kirkholt, «Kritikken av overflaten: Norske kunstkritikeres møte med det nonfigurative maleriet», Kunst og Kultur 4, 2002, s. 194–216 -Trygve Nergaard, «Mellomkrigstiden», Norges kunsthistorie, bind 6: Vårt eget århundre, red. Knut Berg, Oslo: Gyldendal 1983, 112–258, gjenutgitt i Norges malerkunst, bind 2, Oslo: Gyldendal, 1993: 55–199 -Sigrun Åsebø, “Women Pioneers of Abstraction in 1950s Norway: The Balancing Act of Aase Texmon Rygh, Inger Sitter, and Gudrun Kongelf”, Modern Women Artists in the Nordic Countries, 1900–1960, red. Kerry Greaves, New York: Routledge, 2021: 39–50 |
S. Aamold |
14:15-16:00 | SVHUM A3018 |
KVI-1110-1 | Forelesning Protest, brudd, anti-modernisme i billedkunsten, forts. - Brandtzæg, Kari J., “Morten Krohg and Art’s Oppositional Role”, A Cultural History of the Avant-Garde in the Nordic Countries, 1950–1975, red. Tania Ørum, Jesper Olsson, Leiden & Boston: Brill Rodopi, 2016: 153–163 - Krogvig, Ingvild, “Viggo Andersen’s Vigelandsinstallasjon – The History of a Forgotten Anti-Monument”, A Cultural History of the Avant-Garde in the Nordic Countries, 1950–1975, red. Tania Ørum, Jesper Olsson, Leiden & Boston: Brill Rodopi, 2016: 692–699 - Krogvig, Ingvild, “Linguistic Leakage In The Landscape: Early Land Art In Norway”, A Cultural History of the Avant-Garde in the Nordic Countries, 1950–1975, red. Tania Ørum, Jesper Olsson, Leiden & Boston: Brill Rodopi, 2016: 632–641 - Krohg, Morten, «Kunst – for hvem?», Brun, Hans-Jakob, et al., Kunst: For mennesket eller museet?, Oslo: Gyldendal, 1969, s. 28–51 - Mortensen, Mette, “A Borderline Case – Facial Politics in Kjartan Slettemark’s The Passport”, A Cultural History of the Avant-Garde in the Nordic Countries, 1950–1975, red. Tania Ørum, Jesper Olsson, Leiden & Boston: Brill Rodopi, 2016: 577–584 Pedersen, Hilde Marie, «Tidlig landart og konseptuell kunst i Norge ved Bård Breivik og Gerhard Stoltz», Kunst og Kultur 1, 2013, s. 26–35 - Aamold, Svein, «Lek, brudd og tilfeldigheter i skulpturen: Isern og Haukeland, Kleiva og Heyerdahl», Norsk avantgarde, red. Per Bäckström og Bodil Børset, Oslo: Novus Forlag, 2011: 143–158, 697–700 |
S. Aamold |
|
Torsdag 14.10.2021 |
14:15-16:00 | KVI-1110-1 | Forelesning Modernisme i Nordnorsk kunstmuseums samling. Digital forelesning Oppmøte på museet, Sjøgata 1. |
R.H. Bergesen S. Aamold |
Uke 42 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Dato | Tid | Rom | Emnekode | Beskrivelse | Lærer |
Mandag 18.10.2021 |
14:15-16:00 | SVHUM E0104 |
HIF-3620-1 | Lectures Sámi art, part 1: Johan Turi, Nils Nilsson Skum, Iver Jåks, the mild bowl (náhppi) and duodji Sámi Art and Aesthetics, 2017, articles by Gunvor Guttorm and Svein Aamold. Nils Oskal "The Character of the Milk Bowl as a Separate World, and the World as a Multitudinous Totality of References" (2014). Gunvor Guttorm, "Stories Created in Stitches" (2018). |
S. Aamold |
Tirsdag 19.10.2021 |
12:15-14:00 | SVHUM A3018 |
KVI-3123-1 | Forelesning Participatory Art Claire Bishop, Artificial Hells: Participatory Art and the Politics of Spectatorship, London og New York: Verso, 2012, kap. 7-10:
|
S. Aamold |
Torsdag 21.10.2021 |
10:15-12:00 | DIGUND _ZOOM |
KVI-1110-1 | Forelesning Protest, brudd, anti-modernisme i billedkunsten, forts. Digital forelesning - Brandtzæg, Kari J., “Morten Krohg and Art’s Oppositional Role”, A Cultural History of the Avant-Garde in the Nordic Countries, 1950–1975, red. Tania Ørum, Jesper Olsson, Leiden & Boston: Brill Rodopi, 2016: 153–163 - Krogvig, Ingvild, “Viggo Andersen’s Vigelandsinstallasjon – The History of a Forgotten Anti-Monument”, A Cultural History of the Avant-Garde in the Nordic Countries, 1950–1975, red. Tania Ørum, Jesper Olsson, Leiden & Boston: Brill Rodopi, 2016: 692–699 - Krogvig, Ingvild, “Linguistic Leakage In The Landscape: Early Land Art In Norway”, A Cultural History of the Avant-Garde in the Nordic Countries, 1950–1975, red. Tania Ørum, Jesper Olsson, Leiden & Boston: Brill Rodopi, 2016: 632–641 - Krohg, Morten, «Kunst – for hvem?», Brun, Hans-Jakob, et al., Kunst: For mennesket eller museet?, Oslo: Gyldendal, 1969, s. 28–51 - Mortensen, Mette, “A Borderline Case – Facial Politics in Kjartan Slettemark’s The Passport”, A Cultural History of the Avant-Garde in the Nordic Countries, 1950–1975, red. Tania Ørum, Jesper Olsson, Leiden & Boston: Brill Rodopi, 2016: 577–584 Pedersen, Hilde Marie, «Tidlig landart og konseptuell kunst i Norge ved Bård Breivik og Gerhard Stoltz», Kunst og Kultur 1, 2013, s. 26–35 - Aamold, Svein, «Lek, brudd og tilfeldigheter i skulpturen: Isern og Haukeland, Kleiva og Heyerdahl», Norsk avantgarde, red. Per Bäckström og Bodil Børset, Oslo: Novus Forlag, 2011: 143–158, 697–700 |
S. Aamold |
12:15-14:00 | SVHUM A3018 |
KVI-3123-1 | Forelesning Participatory Art Claire Bishop, Artificial Hells: Participatory Art and the Politics of Spectatorship, London og New York: Verso, 2012, kap. 7-10:
|
S. Aamold |
Uke 43 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Dato | Tid | Rom | Emnekode | Beskrivelse | Lærer |
Mandag 25.10.2021 |
14:15-16:00 | SVHUM E0104 |
HIF-3620-1 | Lectures Sámi art, part 2: Contemporary perspectives Monica Grini, "Contemporary Sámi Art in the Making of Sámi Art History", Sámi Art and Aesthetics, 2017. Gunvor Guttorm, "Storie Created In Stitches" (2018). Brita Pollan, "A Stitchingfor Untold Stories: Britta Marakatt-Labba's Embroidered Frieze" (2008). |
S. Aamold |
Tirsdag 26.10.2021 |
12:15-14:00 | SVHUM A3018 |
KVI-3123-1 | Forelesning Samtidskunst I Claudette Lauzon, The Unmaking of Home in Contemporary Art, kapitlene i pensum |
S. Aamold |
14:15-16:00 | SVHUM A3018 |
KVI-1110-1 | Forelesning Protest, brudd, anti-modernisme i billedkunsten, forts. - Brandtzæg, Kari J., “Morten Krohg and Art’s Oppositional Role”, A Cultural History of the Avant-Garde in the Nordic Countries, 1950–1975, red. Tania Ørum, Jesper Olsson, Leiden & Boston: Brill Rodopi, 2016: 153–163 - Krogvig, Ingvild, “Viggo Andersen’s Vigelandsinstallasjon – The History of a Forgotten Anti-Monument”, A Cultural History of the Avant-Garde in the Nordic Countries, 1950–1975, red. Tania Ørum, Jesper Olsson, Leiden & Boston: Brill Rodopi, 2016: 692–699 - Krogvig, Ingvild, “Linguistic Leakage In The Landscape: Early Land Art In Norway”, A Cultural History of the Avant-Garde in the Nordic Countries, 1950–1975, red. Tania Ørum, Jesper Olsson, Leiden & Boston: Brill Rodopi, 2016: 632–641 - Krohg, Morten, «Kunst – for hvem?», Brun, Hans-Jakob, et al., Kunst: For mennesket eller museet?, Oslo: Gyldendal, 1969, s. 28–51 - Mortensen, Mette, “A Borderline Case – Facial Politics in Kjartan Slettemark’s The Passport”, A Cultural History of the Avant-Garde in the Nordic Countries, 1950–1975, red. Tania Ørum, Jesper Olsson, Leiden & Boston: Brill Rodopi, 2016: 577–584 Pedersen, Hilde Marie, «Tidlig landart og konseptuell kunst i Norge ved Bård Breivik og Gerhard Stoltz», Kunst og Kultur 1, 2013, s. 26–35 - Aamold, Svein, «Lek, brudd og tilfeldigheter i skulpturen: Isern og Haukeland, Kleiva og Heyerdahl», Norsk avantgarde, red. Per Bäckström og Bodil Børset, Oslo: Novus Forlag, 2011: 143–158, 697–700 |
S. Aamold |
|
Torsdag 28.10.2021 |
12:15-14:00 | SVHUM A3018 |
KVI-3123-1 | Forelesning Samtidskunst I Claudette Lauzon, The Unmaking of Home in Contemporary Art, kapitlene i pensum |
S. Aamold |
Fredag 29.10.2021 |
10:15-12:00 | SVHUM A3018 |
KVI-3123-1 | Forelesning Forelesning/seminar - samtidskunst, klima Litteraturen om samtidskunst (Claudette Lauzon, 2017) og klima (antologien The Routledge Companion to Contemporary Art, Visual Culture and Climate Change (2021). |
S. Aamold |
Uke 44 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Dato | Tid | Rom | Emnekode | Beskrivelse | Lærer |
Mandag 01.11.2021 |
14:15-16:00 | HIF-3620-1 | Lectures Round table discussion, only online (Zoom). NB: Required participation |
L. Castor H. Gaski S. Aamold |
|
Tirsdag 02.11.2021 |
14:15-16:00 | DIGUND _ZOOM |
KVI-1110-1 | Forelesning Oppsummering – billedkunst Litteratur: Alt i pensum om billedkunst (maleri, skulptur, aksjonisme, konseptkunst, land art, installasjoner, osv |
S. Aamold |
Torsdag 04.11.2021 |
10:15-16:00 | SVHUM A3018 |
KVI-2517-1 | Forelesning Lectures and seminars. 10.15-11 EH: Vernacular Sámi architecture / Contemporary Sámi architecture. 11.5-12.00 EH and SAa: Visit at Árdna on the university campus in Tromsø. 12.00-12.45 Lunch. 12.45-14.30 The question of a Sámi museum for dáidda, duodji, photography, etc. Introductions by Anne May Olli, director RiddoDuottarMuseat, and Jérémie McGowan, UiT, former director of Nordnorsk kunstmuseum, Tromsø. 14.45-16 MG: Museum and/or historiography (to be confirmed). Sámi Art and Aesthetics: Contemporary Perspectives, eds. Svein Aamold, Elin Haugdal and Ulla Angkjær Jørgensen, Aarhus: Aarhus University Press, 2017: Texts by Elin Haugdal and Monica Grini. Grini, Monica, “Historiographical Reflections on Sámi Art and the Paradigm of the National in Norwegian Art History”, Sámi Stories: Art and Identity of an Arctic People, ed. Charis Gullickson and Sandra Lorentzen, Tromsø: Nordnorsk kunstmuseum, Stamsund: Orkana forlag, 2014: 48–67. ISBN 978-82-8104-238-4. Grini, Monica, “Sámi (re)presentation in a differentiating museumscape: Revisiting the art-culture system”, Nordic Museology, Vol. 27, No. 3, 2019: 169–185. DOI: https://doi.org/10.5617/nm.7740 Haugdal, Elin, "’It's Meant to Decay’: Contemporary Sámi Architecture and the Rhetoric of Materials”, The Handbook of Contemporary Indigenous Architecture, editors Elizabeth Grant, Kelly Greenop, Albert L. Refiti, Daniel J. Glenn, Singapore: Springer, 2018: 805–829. DOI: 10.1007/978-981-10-6904-8. |
M. Grini E.K. Haugdal S. Aamold Anne May Olli Jérémie McGowan |
Fredag 05.11.2021 |
10:15-15:00 | SVHUM A3018 |
KVI-2517-1 | Forelesning Lectures and seminars. 10.15–12.00 Svein Aamold: Contemporary Sámi Art and contexts. 12.00 Lunch. 12.45-15 Svein Aamold: Seminar. Summary of the course. Evaluation. About the home exam. |
S. Aamold |
Uke 45 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Dato | Tid | Rom | Emnekode | Beskrivelse | Lærer |
Tirsdag 09.11.2021 |
12:15-14:00 | DIGUND _ZOOM |
KVI-3123-1 | Forelesning Samtidskunst II, kunst, traume, klima The Routledge Companion to Contemporary Art, Visual Culture, and Climate Change, kapitlene i pensum. Lauzon, Claudette, The Unmaking of Home in Contemporary Art, kapitlene i pensum |
S. Aamold |
Torsdag 11.11.2021 |
12:15-14:00 | DIGUND _ZOOM |
KVI-3123-1 | Forelesning Samtidskunst II / seminar / oppsummering The Routledge Companion to Contemporary Art, Visual Culture, and Climate Change, kapitlene i pensum. Lauzon, Claudette, The Unmaking of Home in Contemporary Art, kapitlene i pensum |
S. Aamold |