Timeplan 2020 Høst - lærer Rasmus Tørnes Karstad - Førsteamanuensis
Stoffmengde m.m.
FOR: Forelesning
Les kapittel 10 i "Kjemi for lærere" og se videoer og presentasjon lenket til i Canvas.
Stoffmengde m.m.
Forelesning
Les kapittel 10 i "Kjemi for lærere" og se videoer og presentasjon lenket til i Canvas.
Organisk kjemi
Forelesning
Les kapittel 8 i "Kjemi for lærere" og se videoene på Canvas.
Oppdrag: Tegn eller bygg favorittmolekylet ditt i organisk kjemi. Følg gjerne reglene beskrevet i kapittel 8, men så lenge jeg kan gjenkjenne molekylet står dere fritt til å gjøre hva dere vil. Etanol kan vi droppe, eller så vil samtlige tegne det.
Organisk kjemi
Forelesning
Les kapittel 8 i "Kjemi for lærere" og se videoene på Canvas.
Oppdrag: Tegn eller bygg favorittmolekylet ditt i organisk kjemi. Følg gjerne reglene beskrevet i kapittel 8, men så lenge jeg kan gjenkjenne molekylet står dere fritt til å gjøre hva dere vil. Etanol kan vi droppe, eller så vil samtlige tegne det.
Organisk kjemi
FOR: Forelesning
Les kapittel 9 i "Kjemi for lærere".
Leseoppdrag: Hvilken type organiske molekyler i kroppen er med på å bryte ned næringsstoffene til mindre enheter som cellene kan ta opp og nyttiggjøre seg? Hva kalles de og hva er de bygd opp av?
Organisk kjemi
Forelesning
Les kapittel 9 i "Kjemi for lærere".
Leseoppdrag: Hvilken type organiske molekyler i kroppen er med på å bryte ned næringsstoffene til mindre enheter som cellene kan ta opp og nyttiggjøre seg? Hva kalles de og hva er de bygd opp av?
Miljøkjemi
Forelesning
Les om luft- og vannforurensning fra boka "Kjemi og Miljølære", del2 kapittel 3 og 5. Kopi finner dere i Canvas.
Leseoppdrag: Legg merke til begrep og uttrykk spesielle for naturfagene, som "hvermannsen" ikke nødvendigvis skjønner, og reflekter over hvor mange såkalte "eksperter" som uttaler seg om klimaspørsmålet i det offentlige uten nødvendigvis å vite hva de snakker om.
Miljøkjemi
Forelesning
Les om luft- og vannforurensning fra boka "Kjemi og Miljølære", del2 kapittel 3 og 5. Kopi finner dere i Canvas.
Leseoppdrag: Legg merke til begrep og uttrykk spesielle for naturfagene, som "hvermannsen" ikke nødvendigvis skjønner, og reflekter over hvor mange såkalte "eksperter" som uttaler seg om klimaspørsmålet i det offentlige uten nødvendigvis å vite hva de snakker om.
Utforskende arbeidsmåter i naturfag
FOR: Forelesning
Les kapittel 9 "Djupneforståing gjennom utforskande arbeidsmåtar" i boka "Dybdelæring i naturfag", kopi lagt ut i Canvas. Oppdater dere også på 5E-modellen.
Leseoppdrag: Hvilke kompetanser søker vi å trene elevene på gjennom å arbeide utforskende?
I timen kommer vi til å diskutere teksten og knytte det til kronikken dere skal skrive.
Utforskende arbeidsmåter i naturfag
Forelesning
Les kapittel 9 "Djupneforståing gjennom utforskande arbeidsmåtar" i boka "Dybdelæring i naturfag", kopi lagt ut i Canvas. Oppdater dere også på 5E-modellen.
Leseoppdrag: Hvilke kompetanser søker vi å trene elevene på gjennom å arbeide utforskende?
I timen kommer vi til å diskutere teksten og knytte det til kronikken dere skal skrive.
Miljøkjemi og RedOks
Forelesning
Vi fortsetter med miljøkjemi, og starter med RedOks. Se videoene jeg har laget (Miljøkjemi del 2 og RedOks-reaksjoner) og se episoden av NRK-programmet "Folkeopplysningen" jeg har lenket til.
Les om RedOks-reaksjoner i kapittel 7 s.154-164 i "Kjemi for lærere".
Oppdrag: Se over fagbegrep brukt i læreboka og i forelesningene mine og noter ned de som du synes er uklar eller vanskelig å forstå. Inkluder gjerne begrep som er brukt så langt i naturfagsundervisningen i de andre temaene.
Miljøkjemi og RedOks
Forelesning
Vi fortsetter med miljøkjemi, og starter med RedOks. Se videoene jeg har laget (Miljøkjemi del 2 og RedOks-reaksjoner) og se episoden av NRK-programmet "Folkeopplysningen" jeg har lenket til.
Les om RedOks-reaksjoner i kapittel 7 s.154-164 i "Kjemi for lærere".
Oppdrag: Se over fagbegrep brukt i læreboka og i forelesningene mine og noter ned de som du synes er uklar eller vanskelig å forstå. Inkluder gjerne begrep som er brukt så langt i naturfagsundervisningen i de andre temaene.
RedOks-reaksjoner
Forelesning
Les kapittel 12 i "Kjemi for lærere".
Oppdrag: Ta bilde av (resultatet av) en redoksreaksjon. Vær kreativ, så slipper vi 20 bilder av en rusten spiker. Husk at redoks er mer enn rust.
RedOks-reaksjoner
Forelesning
Les kapittel 12 i "Kjemi for lærere".
Oppdrag: Ta bilde av (resultatet av) en redoksreaksjon. Vær kreativ, så slipper vi 20 bilder av en rusten spiker. Husk at redoks er mer enn rust.
RedOks og Syre/Base
Forelesning
Vi utforsker RedOksreaksjoner og syre-/basereaksjoner.
RedOks og Syre/Base
Forelesning
Vi utforsker RedOksreaksjoner og syre-/basereaksjoner.
Forelesning
K.E.W. Bjørndal
O.G. Drageset
T.F. Eidissen
B. Grønvik
K. Isaksen
B-H. Johannessen
R.T. Karstad
Forelesning
Repetisjon
Forelesning
Repeter vanskelige tema.
Vi setter av denne økta for repetisjonsspørsmål.
Repetisjon
Forelesning
Repeter vanskelige tema.
Vi setter av denne økta for repetisjonsspørsmål.