Timeplan 2021 Høst - lærer Rognald Heiseldal Bergesen - Universitetslektor
Forskningsgruppa Creating the New North
Feltarbeid og case-study
Litteratur:
Jordanova, Ludmilla, The Look of the Past. Visual and Material Evidence in Historical Practice, kap. 1 , ”Description and evidence”, s. 15-52
Feltarbeid og case-study
Litteratur:
Jordanova, Ludmilla, The Look of the Past. Visual and Material Evidence in Historical Practice, kap. 1 , ”Description and evidence”, s. 15-52
Forskningsgruppa Creating the New North
Campusvandring. Frammøte ved hovedinngangen (sør), administrasjonsbygget
Litteratur: Ahnlund, Mats, Aamold, Svein, Arkitektur og kunstnerisk utsmykning ved Universitetet i Tromsø, 1993, 15 s.
Haugdal, Elin, "Campus Breivika", 25 s. i Hage, Ingebjørg m.fl. (red.), Hager mot nord - nytte og nytelse gjennom tre århundrer
Campusvandring.
Litteratur: Ahnlund, Mats, Aamold, Svein, Arkitektur og kunstnerisk utsmykning ved Universitetet i Tromsø, 1993, 15 s.
Haugdal, Elin, "Campus Breivika", 25 s. i Hage, Ingebjørg m.fl. (red.), Hager mot nord - nytte og nytelse gjennom tre århundrer
Lectures and seminars. 10.15 SAa: Introduction to the course. 10:50–12.20 RB: Early conceptions of the Sámi. 12.20 Lunch. 13.00-14.30 IS: Iver Jåks and the question of Sámi Aesthetics. 14.45-16 SAa: Johan Turi: Speaking back to the Colonizers.
Sámi Art and Aesthetics: Contemporary Perspectives, eds. Svein Aamold, Elin Haugdal and Ulla Angkjær Jørgensen, Aarhus: Aarhus University Press, 2017: Texts by Rognald Bergesen, Irene Snarby and Svein Aamold.
Lectures and seminars. 10.15-12 RB: Early conceptions of the Sámi, continued. 12.00 Lunch. 12.45-15 SAa: Sámi art and artists since John Andreas Savio. Processes of organization. The concepts of dáidda and duodji.
Sámi Art and Aesthetics: Contemporary Perspectives, eds. Svein Aamold, Elin Haugdal and Ulla Angkjær Jørgensen, Aarhus: Aarhus University Press, 2017: Texts by Rognald Bergesen, Tuija Hautala-Hirvioja, Charlotte Bydler, Gunvor Guttorm, Harald Gaski, Ulla Angkjær-Jørgensen and Monica Grini.
Aamold, Svein, “Landscape, Movement, Freedom: Agents for Synnøve Persen’s Painting”, Synnøve Persen, biegga savkala / vinden hvisker, published on the occasion of Persen’s retrospective anniversary exhibition at Porsáŋggu musea (Porsanger Museum), Leavdna/Lakselv, 2020, Kárášjohka/Karasjok: RiddoDuottarMuseat, 2020: 51–63 and illustrations pp. 7, 10, 19, 25–29, 32–33, 41, 45.
Gaski, Harald, “Nils-Aslak Valkeapää: Indigenous Voice and Multimedia Artist”, AlterNative: An International Journal of Indigenous Peoples, Vol. 4, No. 2, 2008: 155-178. DOI: 10.1177/117718010800400211.
Guttorm, Gunvor, “Stories Created in Stitches”, Afterall: A Journal of Art, Context and Enquiry, Vol. 45, No. 1, 2018: 18–23. ISSN 14654253. DOI: 10.1086/698390.
Hautala-Hirvioja, Tuija, “Expressionism In Sámi Art: John Savio's Woodcuts Of The 1920s And 1930s”, The Routledge Companion To Expressionism In A Transnational Context, 2018: 243–256 (chapter 12)
Heith, Anne, “Enacting Colonised Space: Katarina Pirak Sikku and Anders Sunna”, Nordisk Museologi, No. 2, 2015: 69–83. ISSN: 11038152. DOI: https://doi.org/10.5617/nm.3048
Kreuger, Anders, “Britta Marakatt-Labba: ‘Images Are Always Stories’”, Afterall: A Journal of Art, Context and Enquiry, Vol. 45, No. 1, 2018: 4–17. ISSN 14654253. DOI: 10.1086/698389.
Lundström, Jan-Erik, “Names and Places: The Cartographic Interventions of Hans Ragnar Mathisen,” Afterall, Vol. 44, No. 1, 2017: 104–111. DOI: 10.1086/695519.
Pollan, Brita, “A Stitching for Untold Stories: Britta Marakatt-Labba’s Embroidered Frieze”, Kunst til stede / Art in Place, ed. Torild Gjesvik, Unni Grøneng and Søren Ubisch, [Oslo]: Pax, 2008: 42-48. ISBN 978-82-530-3103-3.
Snarby, Irene, “A Conversation with Perisak Juuso”. Published 20 April 2020, http://www.norwegiancrafts.no/articles/a-conversation-with-perisak-juuso
Sørstrøm, Hilde, “Aslaug Juliussen: A Sense of Sustainability”. Interview, published 28 October 2019, http://www.norwegiancrafts.no/articles/aslaug-juliussen
Kunst som historie
The Art of Art History, red. Preziosi, kap. 1:
- Donald Preziosi, ”Art as History: Introduction”, s. 13–21, 510
- Johann Joachim Winckelmann, ”Reflections on the Imitation of Greek Works in Painting and Sculpture”, s. 27–34, 510–512
- Whitney Davis, ”Winckelmann Divided: Mourning the Death of Art History”, s. 35–44, 512–514
- Michael Baxandall, ”Patterns of Intention”, s. 45–53
Feltarbeid og case-study -arbeid med muntlig arbeidskrav. Frammøte på Tromsø museum
Feltarbeid og case-study -arbeid med muntlig arbeidskrav. Frammøte på Tromsø museum
Forskningsgruppa Creating the New North
Kunst som historie
The Art of Art History, red. Preziosi, kap. 1:
- Donald Preziosi, ”Art as History: Introduction”, s. 13–21, 510
- Johann Joachim Winckelmann, ”Reflections on the Imitation of Greek Works in Painting and Sculpture”, s. 27–34, 510–512
- Whitney Davis, ”Winckelmann Divided: Mourning the Death of Art History”, s. 35–44, 512–514
- Michael Baxandall, ”Patterns of Intention”, s. 45–53
Forskningsgruppa Creating the New North
Form, innhold, stil; meningsdannelser
The Art of Art History, red. Preziosi, kap. 3:
- Donald Preziosi, ”Form, Content, Style: Introduction”, 115–118, 517
- Heinrich Wölfflin, ”Principles of Art History”, s. 119–128, 517
- Ernst Gombrich, ”Style”, s. 129–140, 518
- David Summers, ”’Form’, Ninetheenth-Century Metaphysics, and the Problem of Art Historical Description”, s. 141–143, 518
- David Summers, ”Style”, s. 144–148
The Art of Art History, red. Preziosi, kap. 5:
- Donald Preziosi, ”Mechanisms of Meaning: Introduction”, s. 215–219, 527–528
- Erwin Panofsky, ”Iconography and Iconology: An Introduction to the Study of Renaissance Art”, s. 220–235, 528–531
- Hubert Damisch, ”Semiotics and Iconology: An Introduction to the Study of Renaissance Art”, s. 236-242, 531
- Mieke Bal og Norman Bryson, "Semiotics and Art History: A Discussion of Context and Senders", s. 243–255, 531–533
Campusvandring.
Litteratur: Ahnlund, Mats, Aamold, Svein, Arkitektur og kunstnerisk utsmykning ved Universitetet i Tromsø, 1993, 15 s.
Haugdal, Elin, "Campus Breivika", 25 s. i Hage, Ingebjørg m.fl. (red.), Hager mot nord - nytte og nytelse gjennom tre århundrer
Kunsthistorisk metode
Feltarbeid og case-study - arbeid med arbeidskrav
Forskningsgruppa Creating the New North
Form, innhold, stil; meningsdannelser
The Art of Art History, red. Preziosi, kap. 3:
- Donald Preziosi, ”Form, Content, Style: Introduction”, 115–118, 517
- Heinrich Wölfflin, ”Principles of Art History”, s. 119–128, 517
- Ernst Gombrich, ”Style”, s. 129–140, 518
- David Summers, ”’Form’, Ninetheenth-Century Metaphysics, and the Problem of Art Historical Description”, s. 141–143, 518
- David Summers, ”Style”, s. 144–148
The Art of Art History, red. Preziosi, kap. 5:
- Donald Preziosi, ”Mechanisms of Meaning: Introduction”, s. 215–219, 527–528
- Erwin Panofsky, ”Iconography and Iconology: An Introduction to the Study of Renaissance Art”, s. 220–235, 528–531
- Hubert Damisch, ”Semiotics and Iconology: An Introduction to the Study of Renaissance Art”, s. 236-242, 531
- Mieke Bal og Norman Bryson, "Semiotics and Art History: A Discussion of Context and Senders", s. 243–255, 531–533
Campusvandring.
Forskningsgruppa Creating the New North
Forskningsgruppa Creating the New North
Arbeid med UiTs kunstsamling
Arbeid med UiTs kunstsamling
Forskningsgruppa Creating the New North
Modernisme i Nordnorsk kunstmuseums samling.
Digital forelesning
Oppmøte på museet, Sjøgata 1.
Presentasjon av muntlig arbeidskrav. Frammøte på Tromsø museum
Presentasjon av muntlig arbeidskrav. Frammøte på Tromsø museum
Forskningsgruppa Creating the New North
Feltarveid og case-study:oppsummering
Litteraur:
Ruth B. Philips, "Can you go out without your head?: fieldwork as transformative experience"
Forskningsgruppa Creating the New North
Digital forelesning
Forskningsgruppa Creating the New North
Forskningsgruppa Creating the New North
Forskningsgruppa Creating the New North
Forskningsgruppa Creating the New North
Forskningsgruppa Creating the New North
Forskningsgruppa Creating the New North
Forskningsgruppa Creating the New North