Timeplan 2022 Høst - lærer Svein Aamold - Professor
Orienteringsmøte BA Kunst
Orienteringsmøte for master i kunsthistorie
Sámi and Indigenous art, an introduction.
Mithlo, Nancy. «No Word for Art in Our Language?: Old Questions, New Paradigms»: https://nancymariemithlo.com/images/category/61-27.1.mithlo01-1.pdf
Art Journal, Vol. 76, No. 2, 2017.
Sherry Farrell Racette, «Tuft Life»
Sámi Art and Aesthetics: Contemporary Perspectives
Gunvor Guttorm, "The Power of Natural Materials and Environments in Contemporary Duodji".
Monica Grini, "Contemporary Sámi Art in the Making of Sámi Art History".
Historisk avantgarde
Claire Bishop, Artificial Hells, kap. 1-3
Historisk avantgarde
Claire Bishop, Artificial Hells, kap. 1-3
Indigenous art, self-determination, curatorial practices, the Anthropocene
Art Journal, Vol. 76, No. 2, 2017, texts in the reading list.
Kunst og diktatur
Claire Bishop, Artificial Hells, kap. 4–5
KVI-2517 Sámi Art – First session, day 1
Program:
09.30/10.00–12.00 Seminar: "Hommage to Hans Ragnar Mathisen, Elle-Hánsa, Keviselie" the Music Conservatory. Direction: Krognessvegen 33. 9006 Tromsø (detailed program will follow)
12.00–13.15 return to Breivika (and lunch), we'll meet at SVHUM A3018
13.15–14.30 Ingeborg Høvik: Arctic Indigenous portraits in European museums and collections
14.45–16.00 Svein Aamold: Belonging - Landscape, art and value in Sápmi
Readings:
Høvik, Ingeborg. "Art History in the Contact Zone: Hans Zakæus's First Communication", in Svein Aamold et.al. (eds.), Sámi Art and Aesthetics: Contemporary Perspectives, 2017.
Kunst og diktatur
Claire Bishop, Artificial Hells, kap. 4–5
KVI-2517 Sámi Art – First session, day 2
10.15 Svein Aamold: Johan Turi: Speaking back to the colonizers
11.15 Svein Aamold: Johan Turi: Speaking back to the colonizers
Readings
Aamold, Svein, "Indtroduction: Unstable Categories of Art and People" and "Representing the Hidden and the Perceptible", in Sámi Art and Aesthetics, 2017
12.00 lunch
12.45 – 13.30 Ingeborg Høvik: Photography. Sápmi. Archival material.
13.45-15.00 Ingeborg Høvik: Photography. Greenland. John Møller.
Readings
Høvik, Ingeborg. 2016. "Reproducing the indigenous: John Møller's studio portraits of Greenlanders in context", Acta Borealia.
From Sigrid Lien and Hilde W. Nielssen (eds.), Adjusting the Lens, 2021:
Lehtola, Veli-Pekka. ““Our Histories” in the Photographs of Others: Sámi Approaches to Archival Visual
Materials».
Payne, Carol. «Disruption and Testimony: Archival Photographs, Project Naming, and Inuit Memory in
Nunavut»
Indigenous art, self-determination, curatorial practices, the Anthropocene
Art Journal, Vol. 76, No. 2, 2017, texts in the reading list.
Monani, Salma et al., "Indigenous Media: Dialogic Resistance to Climate Disruption", The Routledge Companion to Contemporary Art, Visual Culture, and Climate Change, eds. Demos, T. J ; Scott, Emily Eliza ; Banerjee, Subhankar, 2021: 182–193.
Deltagende kunst
Claire Bishop, Artificial Hells, kap. 6–10
Deltagende kunst
Claire Bishop, Artificial Hells, kap. 6–10
Sámi Art
Sámi Art and Aesthetics: Contemporary Perspectives (2017), chapters in the reading list.
Guttorm, Gunvor, «Stories created in stitches», Afterall 2018
Oskal, Nils, “The Character of the Milk Bowl as a Separate World, and the World as a Multitudinous Totality of References”, Sámi Stories: Art and Identity of an Arctic People, 2014
Pollan, Brita, “A Stitching for Untold Stories: Britta Marakatt-Labba’s Embroidered Frieze”, Kunst til stede / Art in Place, 2008
Historisme i 1800-tallets arkitektur: Oversikt
Litteratur:
Nordhagen, Per Jonas og Nils Georg Brekke, «1800-1900 På veg mot det moderne: Kapittel 9: Borgarskapet sitt hundreår», Brekke, Nils Georg, Per Jonas Nordhagen og Siri Skjold Lexau, Norsk arkitekturhistorie: Frå steinalder og bronsealder til det 21. hundreåret, Oslo: Det Norske Samlaget, 2008: 235–288
Historisme i 1800-tallets arkitektur: Oversikt
Litteratur:
Nordhagen, Per Jonas og Nils Georg Brekke, «1800-1900 På veg mot det moderne: Kapittel 9: Borgarskapet sitt hundreår», Brekke, Nils Georg, Per Jonas Nordhagen og Siri Skjold Lexau, Norsk arkitekturhistorie: Frå steinalder og bronsealder til det 21. hundreåret, Oslo: Det Norske Samlaget, 2008: 235–288
Historisme i 1800-tallets arkitektur: Oversikt. Grosch i nord.
Litteratur:
Nordhagen, Per Jonas og Nils Georg Brekke, «1800-1900 På veg mot det moderne: Kapittel 9: Borgarskapet sitt hundreår», Brekke, Nils Georg, Per Jonas Nordhagen og Siri Skjold Lexau, Norsk arkitekturhistorie: Frå steinalder og bronsealder til det 21. hundreåret, Oslo: Det Norske Samlaget, 2008: 235–288
Hage Ingebjørg, «Grosch-kirker i Nord-Norge: lokale ønsker og sentral styring», Foreningen til norske fortidsminnesmerkers bevaring, Vol. 155, 2001: 25–40
Historisme i 1800-tallets arkitektur: Monumentalarkitektur
Litteratur:
Hoel, Kari, “Innledning”, “Kongens Slott”, “Hula Væveri i Sagveien”, “Norges Banks Avdelingskontor 1830”, Norges Banks Hovedsete 1906”, Monumentalarkitektur i Oslo: Fra kongens slott til kunnskapens tempel, Bergen: Vigmostad & Bjørke, 2008, s. 10-159, 177
Kunsthistorie, estetikk, form, stil
The Art of Art History, kap. 1–3
Kunsthistorie, estetikk, form, stil
The Art of Art History, kap. 1–3
Historisme i 1800-tallets arkitektur: Fortid og bevaring (digital forelesning)
Litteratur:
Christensen, Arne Lie. «Nasjonalromantikk og nostalgi fra 1840-1890», Christensen, Arne Lie, Kunsten å bevare: Om kulturminnevern og fortidsinteresse i Norge, Oslo: Pax, 2011: 21-71, 245–248, samt ill. 16 sider
Historisme i 1800-tallets arkitektur: Fortid og bevaring (digital forelesning)
Litteratur:
Christensen, Arne Lie. «Nasjonalromantikk og nostalgi fra 1840-1890», Christensen, Arne Lie, Kunsten å bevare: Om kulturminnevern og fortidsinteresse i Norge, Oslo: Pax, 2011: 21-71, 245–248, samt ill. 16 sider
Student presentations.
Programme, student presentations, Thursday, September 29.
Room SVHUM A3018. I will lead the seminar digitally via Zoom and apologize for the inconvenience this may cause.
NB! The length of your presentation must not exceed 15 minutes.
10.15 Ulrikke Marie Bendiksen. Outi Pieski, Eatnu, eadni, eana (Stream, Mother, Ground), 2012, steel, height c. 4 metres, Sajos, Inari, Finland
10.45 Nathalie Marie Röthe. Johan Turi, Spring Wandering Towards the Norwegian Coast (date unknown), watercolour, gouache, crayon, pencil and stamps on paper, 24.8x31.9 cm, The Nordic Museum, Stockholm.
11.15 Tone Bjørnsen. The Sámi Parliament building, Kárášjohka (Karasjok).
11.45 Lunch
12.30 Leif Magne Tangen. Hans Zakæus, First Communication with the Natives of Prince Regents Bay, as Drawn by John Sakheouse and Presented to Capt. Ross Aug. 10th 1818, 1819, print, 28x42,8 cm.
13.00 Katarzyna Kapica. Iver Jåks, Runebommehammeren (The Holy Drum-Hammer), 1983, Kárášjohka (Karasjok).
13.30 Martyna Maria Kochman. Britta Marakatt-Labba’s Historjá (History), 2003-2008, embroidered frieze, UiT the Arctic University of Norway, campus Tromsø.
14.00 Intermission
14.15 Lucie Meinhardt. Lena Stenberg, Anne Marja, What Do You See, 1994, oil on canvas.
14.45 Alex Meike Brachmann. Max Lundström, Dabtemeh (Feelings), 2003, burl (wood).
15.15. Ingunn Steiro. Silje Figenschou Thoresen, from the project Kløkt (The Indigenuity Project), 2010–2014, mixed media (with Joar Nango): a) Mailbox with flag, postcard 14.7 x 10.5 cm; b) Reindeer fence with ladder (digital documentation photo); c) Waterhose wound around a wheel rim, postcard 14.7 x 10.5 cm.
15.45 Concluding debate
Kunsthistorie, estetikk (Kant og Hegel)
The Art of Art History, kap. 1–3
Form, stil. Globalisering
The Art of Art History, kap. 8
Historisme i 1800-tallets arkitektur: Byplanlegging
Litteratur:
Nordhagen, Per Jonas og Nils Georg Brekke, «1800-1900 På veg mot det moderne: Kapittel 9: Borgarskapet sitt hundreår», Brekke, Nils Georg, Per Jonas Nordhagen og Siri Skjold Lexau, Norsk arkitekturhistorie: Frå steinalder og bronsealder til det 21. hundreåret, Oslo: Det Norske Samlaget, 2008: 235–288
Ladd, Brian, “The Closed Versus the Open Cityscape: Rival Traditions from Nineteenth-Century Europe”, Change Over Time, Vol. 4, No. 1 (Spring 2014): 58–74
Neuman, Michael, “Centenary Paper: Ildefons Cerdà and the future of spatial planning: The network urbanism of a city planning pioneer”, The Town Planning Review, Vol. 82, No. 2 (2011): 117–143
Historisme i 1800-tallets arkitektur: Byplanlegging
Litteratur:
Nordhagen, Per Jonas og Nils Georg Brekke, «1800-1900 På veg mot det moderne: Kapittel 9: Borgarskapet sitt hundreår», Brekke, Nils Georg, Per Jonas Nordhagen og Siri Skjold Lexau, Norsk arkitekturhistorie: Frå steinalder og bronsealder til det 21. hundreåret, Oslo: Det Norske Samlaget, 2008: 235–288
Ladd, Brian, “The Closed Versus the Open Cityscape: Rival Traditions from Nineteenth-Century Europe”, Change Over Time, Vol. 4, No. 1 (Spring 2014): 58–74
Neuman, Michael, “Centenary Paper: Ildefons Cerdà and the future of spatial planning: The network urbanism of a city planning pioneer”, The Town Planning Review, Vol. 82, No. 2 (2011): 117–143
Samtidskunst og klima – 1
The Routledge Companion to Contemporary Art, Visual Culture, and Climate Change, kapitlene i pensum.
Samtidskunst og klima – 2. NB ny tid: 10.15–12.00
The Routledge Companion to Contemporary Art, Visual Culture, and Climate Change, kapitlene i pensum.
Historisme i 1800-tallets arkitektur
Historisme i 1800-tallets arkitektur – oppsummering
Arkitektur - Norge
Nordhagen, Per Jonas og Nils Georg Brekke 2008. «1800-1900 På veg mot det moderne: Kapittel 9: Borgarskapet sitt hundreår», i Brekke, Nils Georg, Per Jonas Nordhagen og Siri Skjold Lexau, Norsk arkitekturhistorie: Frå steinalder og bronsealder til det 21. hundreåret.
Christensen, Arne Lie 2011. «Nasjonalromantikk og nostalgi fra 1840-1890», i Christensen, Arne Lie, Kunsten å bevare: Om kulturminnevern og fortidsinteresse i Norge.
Hoel, Kari, 2008. “Innledning”, “Kongens Slott”, “Hula Væveri i Sagveien”, “Norges Banks Avdelingskontor 1830”, Norges Banks Hovedsete 1906”, Monumentalarkitektur i Oslo: Fra kongens slott til kunnskapens tempel.
Hage Ingebjørg, 2001. «Grosch-kirker i Nord-Norge: lokale ønsker og sentral styring», Foreningen til norske fortidsminnesmerkers bevaring, Vol.. 155.
Arkitektur - internasjonalt
Ladd, Brian, 2014. “The Closed Versus the Open Cityscape: Rival Traditions from Nineteenth-Century Europe”, Change Over Time, Vol. 4, No. 1, 58–74.
Neuman, Michael, 2011. “Centenary Paper: Ildefons Cerdà and the future of spatial planning: The network urbanism of a city planning pioneer”, The Town Planning Review, Vol. 82, No. 2, 117–143.
Vegas, Fernando and Camilla Mileto, 2013. “World’s Fairs: Language, Interpretation, and Display”, Change Over Time, Vol. 3, No. 2, 174–187.
Maleri
Sjåstad, Øystein, 2018. «‘Menneskens Søn’ – En kunstnerisk anakronisme» i Christian Skredsvig redigert av Anna Vira Figenschou. 6-43.
Facos, Michelle, 2011. “Ch. 10: “Imagined Communities”, “Ch. 13: Symbolism”, An Introduction to Nineteenth-century Art.
Eisenmann et al., 1994 eller senere utg. ”Realism and Naturalism", Nineteenth Century Art: A Critical History.
Samtidskunst og klima – 2
The Routledge Companion to Contemporary Art, Visual Culture, and Climate Change, kapitlene i pensum.
Samtidskunst og stedløshet – 1
Claudette Lauzon, The Unmaking of Home in Contemporary Art, Introduciton og kap. 1–3
Realism or Imagined communities?
Sjåstad, Øystein, 2018. «‘Menneskens Søn’ – En kunstnerisk anakronisme» i Christian Skredsvig redigert av Anna Vira Figenschou. 6-43.
Facos, Michelle, 2011. “Ch. 10: “Imagined Communities”, “Ch. 13: Symbolism”, An Introduction to Nineteenth-century Art.
Eisenmann et al., 1994 eller senere utg. ”Realism and Naturalism", Nineteenth Century Art: A Critical History.
ARBEIDSKRAV
Samtidskunst og stedløshet – 1
Claudette Lauzon, The Unmaking of Home in Contemporary Art, Introduciton og kap. 1–3
Round table discussion, Árdna
Samtidskunst og stedløshet – 2
Claudette Lauzon, The Unmaking of Home in Contemporary Art, Introduciton og kap. 1–3
Programme:
10.15–12:00 with intermission: Svein Aamold, Indigenous Studies - some concepts.
12:00–12:45: Lunch
12:45–13:30: Seminar: Duodji, náhppi. Recent art in Greenland (Denmark) and Sápmi.
13:45–14:30: Seminar: Duodji, náhppi. Recent art in Greenland (Denmark) and Sápmi.
14:45–16:00 Seminar: Duodji, náhppi. Recent art in Greenland (Denmark) and Sápmi.
Reading list:
Fanon, Frantz 1961 (2003), “On National Culture” (from The Wretched of the Earth, 1961), in Art in Theory, translated by Constance Farrington. 2003: 710–715
Gaski, Harald, 2008. “Nils-Aslak Valkeapää: Indigenous Voice and Multimedia Artist”, AlterNative: An International Journal of Indigenous Peoples, 155-178
Heith, Anne, 2015. “Enacting Colonised Space: Katarina Pirak Sikku and Anders Sunna”, Nordisk Museologi, 69–83
Kreuger, Anders, 2018. “Britta Marakatt-Labba: ‘Images Are Always Stories’”, Afterall: A Journal of Art, Context and Enquiry, 4–17
Kuokkanen, Rauna. 2017. Indigenous Epistemes.
Pollan, Brita, 2008. “A Stitching for Untold Stories: Britta Marakatt-Labba’s Embroidered Frieze”, Kunst til stede / Art in Place, ed. Torild Gjesvik et al., 42-48
Sámi Art and Aesthetics: Contemporary Perspectives, ed. Svein Aamold et al., 2017: Texts by Ulla Angkjær Jørgensen, Kirsten Thisted and Monica Grini.
Wenzel, Jennifer. 2017. Decolonization.
Young, Robert J.C. 2012. Postcolonial Remains.
Oppsummeringer og mappeoppgave 4
Seminar med hverandrevurderinger, mappeoppgave 4. Oppsummeringer.
Early conceptions of the Sámi
Prgramme:
10:15–11:00. NB! Ingeborg Høvik, Visit in Árdna.
11:00–11:15. Intermission.
11:15–12:00. Rognald H. Bergesen, "Early conceptions of the Sámi"
12:00–12:45. Lunch
12:45–13:30. Rognald H. Bergesen, "Early conceptions of the Sámi"
13:30–13:45. Intermission.
13:45–15:00 with intermission: Svein Aamold, Summary of the course, with discussion and evaluation. Writing art history, a short guide. Concluding seminar.
Reading list:
Bergesen, Roghald H., 2017. "Hybrid Iconoclasm: Three Ways of Viewing the Sámi as the Other", Sámi Art and Aesthetics: Contemporary Perspectives, ed. Svein Aamold et al., 31–48.
Haugdal, Elin. 2018. “It’s Meant to Decay”: Contemporary Sámi Architecture and the Rhetoric of Materials»
Snarby, Irene. 2017. “The Sculpture of Iver Jåks and the Question of Sámi Aesthetics”, in Svein Aamold et.al. Sámi Art and Aesthetics Contemporary Perspectives.
Kreuger, Anders. 2018. “Britta Marakatt-Labba: ‘Images Are Always Stories’», Afterall 45,1.
Seminar med hverandrevurderinger, mappeoppgave 4. Oppsummeringer.