Timeplan 2023 Høst - lærer Stein Farstadvoll - Førsteamanuensis
Hva er arkeologi?
OLSEN 1997: 172–218
HEDEAGER 2017: 74–82
CHAZAN 2014: 89: Stone Tools
SKOGSTRAND 2020: 118–180 (til gjennomsyn for oversikt over nordnorsk arkeologi)
Hvordan forstå arkeologisk kildemateriale?
SCHANCHE 1994: 199–204
CHAZAN 2014: 33-34, 127, 158
FEDER 2014: 26–32, 35, 38–41
HEDEAGER 2017: 74–82
Forelesning 1: Introduksjon: Hva er egentlig konflikt og hvordan kan konflikt defineres?
Forelesning
(Tradisjonell forelesning + summegrupper)
Se på Canvas hjemmeside: https://uit.instructure.com/courses/31553/pages/ark-2034-23h-arkeologi-krig-og-konflikt
Hva er en arkeologisk periode?
HEDEAGER 2017: 8, 11–73
SKOGSTRAND 2020: 119–120
Forelesning 2: Forskningshistorie: konflikt og eksempler fra arkeologien
Forelesning
(Tradisjonell forelesning + litteraturdiskusjon)
Se på Canvas hjemmeside: https://uit.instructure.com/courses/31553/pages/ark-2034-23h-arkeologi-krig-og-konflikt
Hvordan finner arkeologen sitt materiale?
Metoder:
LØKEN ET AL. 1996
MYRVOLL 2013
CHAZAN 2014: 20–29, 227, 319
FEDER 2014: 32–38
HEDEAGER 2017: 82–89
Nyttige eksempler:
HENRIKSEN ET AL. 2010
NESBAKKEN OG RISBØL 2011
BARLINDHAUG 2012
KALMRING 2012
SOLLI OG STAMNES 2013
BERTELSEN 2019
SKOGSTRAND 2020
Forelesning 3: Konflikt og materiell kultur: Arkeologiske spor etter krig, vold og vern
Forelesning
(Tradisjonell forelesning + summegrupper)
Se på Canvas hjemmeside: https://uit.instructure.com/courses/31553/pages/ark-2034-23h-arkeologi-krig-og-konflikt
Forelesning 4: Problemseminar om tema "arkeologisk metode"
Forelesning
(PROBLEMSEMINAR, tema: «Metode»)
- Hva og hvordan kan arkeologi belyse konflikt?
- Hvordan ser konflikter ut i arkeologiske kontekster?
- Hvordan kan en utvidet forståelse av konflikt påvirke hvordan vi tolker arkeologisk kontekster?
- Hva kan arkeologi vise som ikke tekstlige, muntlige, eller andre «ikke-materielle» kilder gjør?
Se på Canvas hjemmeside: https://uit.instructure.com/courses/31553/pages/ark-2034-23h-arkeologi-krig-og-konflikt
Hvilke ulike arkeologier finnes?
HEDEAGER 2017: 89–96
CHAZAN 2014: 35, 182, 392–393, 444–445, 471–472
Nærmere beskrivelse av to underdisipliner:
ANDRÉN 1997
BURSTRÖM 2007
NB! ARBEIDSKRAV 1 UTLEVERING (Utleveres 18 september i Canvas)
NB! Ekskursjon i Tromsø by (Oppmøtested: ved Dramsvegen 24)
Ekskursjon Tromsø sentrum
NB! Ekskursjon i Tromsø by (Oppmøtested: ved Dramsvegen 24)
BERTELSEN 1994
MØLLER 1996
STORLI 2006
HENRIKSEN ET AL. 2010
Forelesning 5: NB! Ekskursjon: Tromsø Forsvarsmuseum
Forelesning
NB! Ekskursjon: Tromsø Forsvarsmuseum
https://www.tromsoforsvarsmuseum.no/
Oppmøte ved Forsvarsmuseet (LINK til kart)
Se på Canvas hjemmeside: https://uit.instructure.com/courses/31553/pages/ark-2034-23h-arkeologi-krig-og-konflikt
Dateringsmetoder
Hedeager, L. 2017, s. 50-73.
Chazan, M. 2014, s. 34, 36-38, 94-95, 149, 186, 250, 321 og 466-467.
Feder, K. 2014, s. 51-57.
Forelesning 6: Arkeologi «i» og etter konflikt
Forelesning
(Forelesning + summegrupper)
Se på Canvas hjemmeside: https://uit.instructure.com/courses/31553/pages/ark-2034-23h-arkeologi-krig-og-konflikt
Forelesning 7: Gjesteforelesning med arkeologen Alfredo Gonzalez-Ruibal fra Spania
Forelesning
NB! Oppgave: skriv minst to spørsmål til Alfredo
Se på Canvas hjemmeside: https://uit.instructure.com/courses/31553/pages/ark-2034-23h-arkeologi-krig-og-konflikt
Analyser av arkeologisk materiale
Hedeager, s. 126-132.
Chazan, s. 130, 158, 182, 232, 279, 287, 319, 358, 444-445, 452.
Solli, B. & Stamnes, s. 181-202.
Utvalgte avsnitt Feder, s. 24-61.
NB! ARBEIDSKRAV 2 UTLEVERING (Utleveres 2 oktober i Canvas)
Seminar tema: Miljø-humanisme og "The anthropocene"/"Den antropocene epoke"
På seminaret skal dere drøfte rollen til konseptet "antropocen" i arkeologisk forskning, samt hvordan arkeologien kan bidra til en dypere forståelse og eventuelt hjelpe til med å definere denne epoken.
Pensum:
Brewington, S., et al. (2015). Islands of change vs. islands of disaster: Managing pigs and birds in the Anthropocene of the North Atlantic. The Holocene, 25(10), 1676–1684. https://doi.org/10.1177/0959683615591714
González-Ruibal, A. (2018). Beyond the Anthropocene: Defining the Age of Destruction. Norwegian Archaeological Review, 51(1–2), 10–21. https://doi.org/10.1080/00293652.2018.1544169
Witmore, C. (Preprint April 2023). The Anthropocene: Deep or Shallow? A note on the role of archaeology. I: Ontologies in the Making. Anthropological & Archaeological Perspectives, L. S. Q. Letesson (red.). Louvain, Louvain University Press. https://drive.google.com/file/d/1-XoXunWMb8uKMUJUytqOI_98eJ9NlyJL/view?usp=sharing
Forelesning 8: Kringsminner som kulturminner
Forelesning
(Forelesning/Problemseminer: krigsminner i Tromsø: Hva og hvorfor?)
Se på Canvas hjemmeside: https://uit.instructure.com/courses/31553/pages/ark-2034-23h-arkeologi-krig-og-konflikt
Analyser av arkeologisk materiale forts., og tolkning av det arkeologiske materialet
Chazan, s. 35.
Andrén, A. 1997,
Gräslund,B. 2007.
Damm, C. 2005.
(Hedeager, s. 97-125)
Seminar tema: Miljø-humanisme og "Multispecies archaeology"/"Tverrartlig arkeologi""
I dette seminaret vil vi undersøke hvordan arkeologien kan dra nytte av å anvende et flerarts-perspektiv i forskningen. Hva vil skje hvis man ikke utelukkende plasserer mennesket i sentrum?
Pensum:
Fredengren, C. (2021). Beyond Entanglement. Current Swedish Archaeology, 29(1), 11–33. https://doi.org/10.37718/CSA.2021.01
Kost, C., & Hussain, S. T. (2019). Archaeo-Ornithology: Towards an Archaeology of Human-Bird Interfaces. Environmental Archaeology, 24(4), 337–358. https://doi.org/10.1080/14614103.2019.1590984
Salmi, A.-K. & M. T. Heino (2018). Tangled Worlds: The Swedish, the Sámi, and the Reindeer. International Journal of Historical Archaeology 23(1), 260-282. https://doi.org/10.1007/s10761-018-0465-2
Forelesning 9: Ting-seminar: Sværholt-materialet og katalogisering av krigen
Forelesning
(Ting-seminar: Sværholt-materialet og katalogisering av krigen)
- Hvordan er det å arbeide med utgravde gjenstander?
- Litt om utgravning: Sværholt, Kalvik, osv.
- Hjelp til med sortering! Hva er signifikant, hva er ikke det?
Se på Canvas hjemmeside: https://uit.instructure.com/courses/31553/pages/ark-2034-23h-arkeologi-krig-og-konflikt
Tolkning av det arkeologiske materialet forts.
McGhee, R. 1977.
Olsen, B. 2006.
Burström, M. 2007.
(Hedeager, s. 97-125)
Seminar: Kringsminner som kulturminner
Seminar
(Forelesning/Problemseminer: krigsminner i Tromsø: Hva og hvorfor?)
Se på Canvas hjemmeside: https://uit.instructure.com/courses/31553/pages/ark-2034-23h-arkeologi-krig-og-konflikt
Forelesning 10: Case-studie forelesning om Luftwaffeleiren ved Gjøkåsen
Forelesning
(Case-studie forelesning om Luftwaffeleiren ved Gjøkåsen + summegrupper)
Tema: Konflikten etter krigen: hvordan påvirker konflikter miljøet og omgivelser?
Se på Canvas hjemmeside: https://uit.instructure.com/courses/31553/pages/ark-2034-23h-arkeologi-krig-og-konflikt
Arkeologi, etikk, politikk og samfunn 1
Chazan, M. 2014: Tekstboks s. 40.
Holme, J. 2001: Kap 1.2-1.5, s 13-28.
NOU 2002:01: Kap. 2, s. 19-27.
Schanche, A. 2001, s. 56-61.
NB! ARBEIDSKRAV 3 UTLEVERING (Utleveres 23 oktober i Canvas)
Arkeologi, etikk, politikk og samfunn 2
Schanche, A. og B. Olsen, 1985.
Opedal, A. 1996.
Olsen, B. 1997, s. 255-266.
Hood, B. 2018.
Forelesning 11: Kalde kriger, undertrykkelse, overgrep og autoritet
Forelesning
(Forelesning + summegrupper/problemløsning: «Autoritet/undertrykkelse»)
Se på Canvas hjemmeside: https://uit.instructure.com/courses/31553/pages/ark-2034-23h-arkeologi-krig-og-konflikt
Forelesning 12: Oppgaveseminar: Mappoppgave 2
Forelesning
Seminar hvor dere skal se nærmere på og jobbe med mappeoppgave 2. Nærmere informasjon på Canvas-kunngjøring
For litteratur om ekstra-tema "konflikt-arkeologi i samtid og fremtid", se på Canvas hjemmeside: https://uit.instructure.com/courses/31553/pages/ark-2034-23h-arkeologi-krig-og-konflikt