Timeplan 2023 Vår - lærer Gyrid Øyen - Forsker
Introduksjon av Kommunikasjon og storytelling
Kommunikasjon og storytelling
Les:
Pedersen, A. J. (2012). Narrative metoder i opplevelsesdesign. I Opplevelsesøkonomi. Kunsten å designe opplevelser. (s. 183-214). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Eide, D. & Mossberg, L. (2011). Fortellinger, pakking og turguide. I D. Eide (red.), Turisme basert på fortellinger, bøker og film (s. 55 – 66). Bodø: UiN-rapport nr 2/2011. https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/handle/11250/141839
Tilleggslitteratur:
Kaufman, B. (2003). Stories that sell, stories that tell: effective storytelling can strengthen an organization's bonds with all of its stakeholders. Journal of Business Strategy, 24(2), 11-16.
Mathisen, L. (2014). Storytelling in Perspective. I N. K. Prebensen, J. Chen & M. Uysal (Red.), Creating experience value in tourism (s. 157-168).
Eide, D. (2011). Avsluttende refleksjoner. I Turisme basert på fortellinger, bøker og film (s. 129 – 137). Bodø: UiN-rapport nr 2/2011. https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/handle/11250/141839
Narratologi og fortellingens betydning
Kommunikasjon og storytelling
Les:
Johannessen, Rafoss, T. W., & Rasmussen, E. B. (2018). Fortellinger. I Rafoss & E. B. Rasmussen (Red.), Hvordan bruke teori? Nyttige verktøy i kvalitativ analyse (s. 96–121). Universitetsforlaget.
Gripsrud, J. (2015). Narratologi. I Gripsrud, Mediekultur, mediesamfunn (5. utg., s. 193–230). Universitetsforlaget.
Jørgensen, K. (2011). Fiksjon og dramaturgi som verktøy. I D. Eide (red.), Turisme basert på fortellinger, bøker og film (s. 67-74). Bodø: UiN-rapport nr 2.
Visuelle fortellinger
Kommunikasjon og storytelling
Les:
Berkaak, O.A. & Frønes, I. (2005). Tegn og betydning. I Tegn, tekst og samfunn (s. 15 – 74). Oslo: Abstrakt forlag AS.
Kommunikasjon og storytelling
Framlegg av Arbeidskrav 1
Kommunikasjon og storytelling
Storytelling og steder
Kommunikasjon og storytelling
Les:
Didriksen, S. & Moldenæs, T. (2015). Regional omdømmebygging som autokommunikasjon. En analyse av to digitale fortellinger. I K.A. Ellingsen & Blindheim, T. (red.), Regional merkevarebygging (s. 151 – 172). Bergen: Fagbokforlaget.
Selberg, T. (2007). Fortelling, festival og sted. I T. Selberg & Gilje, N. (red.), Kulturelle landskap: Sted, fortelling og materiell kultur (s.132-155). Bergen: Fagbokforlaget.
Larsen, J.K. (2015). Landskapsformidling. I H. Ridderstrøm & Vold, T. (red.), Litteratur- og kulturformidling (s. 289-304). Oslo: Pax Forlag.
Storytelling og bedriftsutvikling
Kommunikasjon og storytelling
Les:
Fog, Budzt, Munch (2009). Historiefortælligens fire elementer. Storytelling-begrebet i erhvervslivet. Virksomhedens kernefortælling. I Storytelling – branding i praksis. (s. 32-102). Fredriksberg: Samfundslitteratur.
Digitale fortellinger
Kommunikasjon og storytelling
Les:
Handgaard, B. (2020). Fortellinger på sosiale medier. I Historiefortelling på digitale plattformer (s. 333 – 356). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Støttelitteratur:
Aalen, I. (2015). Markedsføring og kommunikasjonsarbeid. I I. Aalen, Sosiale medier (s. 173–196). Fagbokforlaget
Storytelling, kontekst og etikk
Kommunikasjon og storytelling
Forberedelse ved å se:
https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_the_danger_of_a_single_story
Les:
Skavhaug, I. M. O. & Brandth, B. (2012). Gårdsturisme på hjemmesider: Trender, blikk og paradokser. Sosiologisk tidsskrift, 20(1), 27-46.
Wright, R. J. (2014). Samisk reiseliv & salg av kulturuttrykk. Tromsø: University of Tromsø.
Oppsummering og eksamensinformasjon
Kommunikasjon og storytelling
Forberedelser: Se over tema, pensum og notater