Timeplan 2024 Vår - lærer Marit Bull Enger - Rådgiver
Marit Bull Enger (UB): Kildebruk i masteroppgaven
Noe av det vi skal jobbe med, foruten søk etter litteratur, er:
- Hvordan bruke og forholde seg til kilder
- Hvorfor bruke kilder – akademisk redelighet
- Hvordan unngå plagiat
FORBERED FØLGENDE OPPGAVE FØR FORELESNINGEN:
Ta utgangspunkt i problemstilling til din masteroppgave, eller hjemmeoppgaven du skal skrive i selvvalgt pensum, finn søkeord knytta til problemstillingen. Husk det er ikke kun epoke, verk og kunstner som gjelder her. Tenk også begreper knytta til det dere skal skrive om.
Gjennomfør litteratursøk i en eller flere databaser. Oversikt over fagdatabaser innen humaniora finner dere her: https://bibsys-almaprimo.hosted.exlibrisgroup.com/primo-explore/dbsearch?query=contains,dbcategory,&tab=jsearch_slot&sortby=title&vid=UBTO&offset=0&databases=category,humanistiske_fag
Noter gjerne ned søkeprosessen. På begynnelsen av økta skal vi gå gjennom noen av resultatene og hvordan dere kom fram til dem.
Anbefalt litteratur dere kan kikke på før onsdag:
Bårnes, V. B. & Løkse, M. (2015). Informasjonskompetanse : håndbok i kildebruk og referanseteknikker (2. utg.). Cappelen Damm akademisk. Her er mange gode tips og triks dere bør få med dere.
Vitenskapelige artikler som vi skal se litt nærmere på:
Dietze-Schirdewahn, A. (2010). Mellom natur og kultur – hagekunst i et historisk perspektiv. Plan, 42(3-4), 16-23. https://doi.org/10.18261/ISSN1504-3045-2010-03-04-04
Hagen, K. M. H. (2017). Senmiddelalderens betrakter og Ringsaker kirkes alterskap: Mellom presentasjon og representasjon. Kunst og kultur, 100(3), 146-161. https://doi.org/doi:10.18261/issn.1504-3029-2017-03-03
Haugdal, E. (2017). Strategies of Monumentality in Contemporary Sámi Architecture. I E. Haugdal, S. Aamold & U. A. Jørgensen (Red.), Sami Art and Aesthetics (s. 211-238) (Contemporary Perspectives). Aarhus University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv62hhh7.14
Kollandsrud, K. (2020). Himmelsk formidling i middelalderens malerkunst. Kunst og Kultur, 103 (4), 246-258.