Skip to main content
Uke
Velg ny lærer

Timeplan 2024 Vår - lærer Stine Willum Adrian - Professor

Stine Willum Adrian

Uke 2
Mandag
Tirsdag
Onsdag
10:15-12:00 - 10.01.2024
Seminargruppe 1
Introduksjonsseminar (Truls)

Informasjon om seminarene og metodekurset

Diskutere projektideer og fordele artikler

Gå gjennom tidslinje for arbeidet

Hva er en veileder? Hva vil det i å få veiledning?

Opprette kollokviegrupper

Anbefalt lesning: kap 1, 2 og 8 i "En smak av forskning"

Oppgave: lever tema og problemstilling.

Torsdag
Fredag
Uke 3
Mandag
Tirsdag
Onsdag
10:15-12:00 - 17.01.2024
Seminargruppe 1
Prosjektdesign (Stine)

Projektdesign – Hvorfor og hvordan?

SIKT - søknad og godkjenning

Anbefalt lesning: kapittel 3 og 4 i "Akademisk skriving"

Bundgaard, Helle og Tine Gammeltoft (2018): "Kapitel 1: Projektdesign: Fra idé til projekt" I: Bundgaard, Helle, Hanne Overgaard Mogensen & Cecilie Rubow (red.) 2018. Antropologiske projekter. En grundbog. København: Samfundslitteratur. S. 21-38 (17 s.)

Oppgave: ta med et førsteutkast til prosjektdesign

Torsdag
Fredag
Uke 4
Mandag
Tirsdag
Onsdag
10:15-12:00 - 24.01.2024
Seminargruppe 1
Vitenskapsteori og kvalitetskriterier (Stine)

Hva vil det si at en undersøkelse er vitenskapelig?

Hvordan sikre at oppgaven deres lever opp til vitenskapelige kvalitetskriterier?

Ulike typer kvalitetskriterier

Anbefalt lesning: kapittel 4 og 5 i "Akademisk skriving" + kapittel 26 i "En smak av forskning"

Oppgave: Lag to powerpoint-slides. Slide 1: hvilke teorier du skal bruke i oppgaven. Slide 2: hvilke kvalitetskriterier du vil at sensorene skal vurdere oppgaven din etter.

Torsdag
08:15-10:00 - 25.01.2024
Forelesning
Introduktion til emnet

Litteratur:

Bacchi, Carol and Goodwind, Susan (2016). Chapter 2. Making Politics Visible. The WPR Approach. in Poststructural Policy Analysis. A Guide to Practice. New York. Palgrave.

Foucault, Michel (1997). Kva er biopolitikk? Agora. 1(15). s. 9-29. (Del af Forelæsning fra 1976. Il faut défendre la société. Cours au College de France. Oversat af Roar Høstaker)

Ryle, Robin (2012). Chapter 1. What is Gender and Why Should We Care About It. in Questioning Gender. Los Angeles. Sage. s. 3-13

Adrian, Stine Willum, Skewes, Lea, Schwennesen, Nete. (2018): Introduction to feminist STS at work: Challenging dichotomies and privileges. Kvinder, Køn og Forskning (Women, Gender & Research), Vol. 27, No. 1,

10:15-12:00 - 25.01.2024
Seminar

Se Canvas

Fredag
Uke 5
Mandag
Tirsdag
Onsdag
10:15-12:00 - 31.01.2024
Seminargruppe 1
State of the Art (Truls)

Hvordan søke etter litteratur?

Hvordan skrive om tidligere forskning?

Anbefalt lesning: Kapittel 11 i "En smak av forskning" + kapittel 3, 4 og 5 i "Informasjonskompetanse"

Oppgave: Finn fem relevante vitenskapelige publikasjoner til din studie

Framlegg gruppe 1. Stuck af Andersen.

Torsdag
Fredag
Uke 6
Mandag
Tirsdag
Onsdag
Torsdag
08:15-10:00 - 08.02.2024
Forelesning
Eugenik, reproduktion og velfærdsstat

Obligatorisk litteratur:

Ekerwald, Hedvig (2001). The Modernist Manifesto of Alva and Gunnar Myrdal: Modernization of Sweden and the Thirities and the Question of Sterilization, International Journal of Politics, Culture and Society.14(3). P. 539-561

Roll-Hansen, Niels (1996).Norwegian Eugenics: Sterilization as social reform. In Broberg, G. and Roll-Hansen, Niels (eds.). Eugenics and the Welfare State. East Lansing. Michigan State University Press p.151 -189 (Læs fra s. 155)

Ekstra litteratur:

Koch, Lene (2004). The Meaning of Eugenics: Reflections on the Government of Genetic Knowledge in the Past and the Present. Science in Context. 17(3). P.315-331

Lærer:
S.W. Adrian
10:15-12:00 - 08.02.2024
Seminar

Se i canvas

Lærer:
S.W. Adrian
Fredag
Uke 7
Mandag
Tirsdag
Onsdag
Torsdag
08:15-10:00 - 15.02.2024
Forelesning
Udviklingspolitik og reproduktion

 Obligatorisk litteratur:

Murphy, Michelle (2018). 3. Against Population, Towards Alterlife. In Harway, Donna and Clarke, Adele. Making kin not population. Chicago. Prickly Press. P. 101-124

Bhatia, Rajani et al. (2020). A feminist exploration of ´populationism´: engaging contemporary forms of population control. Gender, Place and Culture. 27(3). P. 333-350

Lærer:
S.W. Adrian
10:15-12:00 - 15.02.2024
Seminar

Se Canvas.

Lærer:
S.W. Adrian
Fredag
Uke 8
Mandag
Tirsdag
Onsdag
10:15-12:00 - 21.02.2024
Seminargruppe 1
Akademisk skriving (Truls)

Hvordan skriver man en akademisk tekst?

Hva er forskjellen mellom en akademisk tekst og andre typer tekster?

Oppgave: Skriv innledningen til oppgaven din og send til gruppen din før seminaret

Anbefalt lesning: kapittel 1, 2, 5, 6 og 7 i boka "Akademisk skriving" +  kapittel 22 i "En smak av forskning"

Framlegg gruppe 2 - Meningløs Terror

Torsdag
10:15-12:00 - 22.02.2024
Forelesning
Adoption

Stuvøy, Ingvill og Myong, Lene (2023). The Biopolitics of Parental Access: Cross-Readings of Transnational Adoption and Surrogacy in Denmark and Norway. Social Politics. Online

Van Wichelen, Sonja (2015). Scales of grievability: on moving children and the geopolitics of precariousness. Social & Cultural Geography. Vol. 16, No. 5, 552–566

Lærer:
S.W. Adrian
Fredag
Uke 10
Mandag
Tirsdag
Onsdag
Torsdag
08:15-10:00 - 07.03.2024
Forelesning
Reproduktive teknologier

Adrian, Stine Willum (2019): Rethinking Reproductive Selection, Traveling Transnationally for SpermLinks to an external site.BioSocieties. Online

Rexer, Gala (2023). The Materiality of Power and Bodily Matter(ing):Embodied Resistance in Palestine. Body and Society. 29(4). P. 2-28

Spilker, Kristin (2016). Norwegian Biopolitics in the First Decade of the 2000s: Family Politics and Assisted Reproduction Understood through the Concept of the Trickster in Lie, Merete and Lykke, Nina (eds.). Assisted Reproduction across Borders. London. Routledge.

Lærer:
S.W. Adrian
10:15-12:00 - 07.03.2024
Seminar

Se Canvas.

Lærer:
S.W. Adrian
Fredag
Uke 11
Mandag
Tirsdag
Onsdag
10:15-12:00 - 13.03.2024
Seminargruppe 1
Analyse (Stine og Truls)

Hva innebærer det å gjøre en analyse?

Hvordan gjør man en empirisk analyse?

Hvordan gjør man et teorianalyse?

Oppgave: ta med to eksempler på empiri, dvs. sitater/observasjoner (empiriske oppgaver) eller grunnbegreper (teoretiske oppgaver) + påbegynt analyse / opplegg for analyse. Diskuteres gruppevis i seminaret.

Anbefalt lesning: kapittel 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 og/eller 24 (velg) i "En smak av forskning"

Framlegg gruppe 3: Produktive Anomalier

Torsdag
Fredag
Uke 15
Mandag
Tirsdag
Onsdag
10:15-12:00 - 10.04.2024
Seminargruppe 1
Etikk (Stine)

Etikk handler om mer enn anonymisering av data. Seminaret viser hvordan etiske problemstillinger er relevante i alle deler av oppgaven.

Anbefalt lesning: kapittel 9 i "En smak av forskning" + kapittel 6 i "Informasjonskompetanse"

Oppgave: Hvilke etiske problemstillinger er relevante i din oppgave?

Framlegg gruppe 4. Nuns, Dykes etc.

Torsdag
Fredag
Uke 16
Mandag
Tirsdag
Onsdag
10:15-12:00 - 17.04.2024
Seminargruppe 1
Oppgaven fra begynnelse til slutt (Stine og Truls)

Sjekkpunkter før levering

Oppsummering av seminarrekken

Anbefalt lesning: kapittel 25 og 26 i "En smak av forskning" + kapittel 8 i "Akademisk skriving"

Oppgave: Medbring udkast pensumliste.

Framlegg gruppe 5. Ungdommens Idealer

Framlegg gruppe 6/eller dem der har lyst. Artikel om abduktion

Torsdag
Fredag
Uke 17
Mandag
Tirsdag
Onsdag
Torsdag
10:15-12:00 - 25.04.2024
Seminar
Afslutningsseminar

Se Canvas.

Fredag