Timeplan 2024 Vår - lærer Truls Tunby Kristiansen - Førsteamanuensis
Introduksjonsseminar (Truls)
Informasjon om seminarene og metodekurset
Diskutere projektideer og fordele artikler
Gå gjennom tidslinje for arbeidet
Hva er en veileder? Hva vil det i å få veiledning?
Opprette kollokviegrupper
Anbefalt lesning: kap 1, 2 og 8 i "En smak av forskning"
Oppgave: lever tema og problemstilling.
Prosjektdesign (Stine)
Projektdesign – Hvorfor og hvordan?
SIKT - søknad og godkjenning
Anbefalt lesning: kapittel 3 og 4 i "Akademisk skriving"
Bundgaard, Helle og Tine Gammeltoft (2018): "Kapitel 1: Projektdesign: Fra idé til projekt" I: Bundgaard, Helle, Hanne Overgaard Mogensen & Cecilie Rubow (red.) 2018. Antropologiske projekter. En grundbog. København: Samfundslitteratur. S. 21-38 (17 s.)
Oppgave: ta med et førsteutkast til prosjektdesign
Vitenskapsteori og kvalitetskriterier (Stine)
Hva vil det si at en undersøkelse er vitenskapelig?
Hvordan sikre at oppgaven deres lever opp til vitenskapelige kvalitetskriterier?
Ulike typer kvalitetskriterier
Anbefalt lesning: kapittel 4 og 5 i "Akademisk skriving" + kapittel 26 i "En smak av forskning"
Oppgave: Lag to powerpoint-slides. Slide 1: hvilke teorier du skal bruke i oppgaven. Slide 2: hvilke kvalitetskriterier du vil at sensorene skal vurdere oppgaven din etter.
State of the Art (Truls)
Hvordan søke etter litteratur?
Hvordan skrive om tidligere forskning?
Anbefalt lesning: Kapittel 11 i "En smak av forskning" + kapittel 3, 4 og 5 i "Informasjonskompetanse"
Oppgave: Finn fem relevante vitenskapelige publikasjoner til din studie
Framlegg gruppe 1. Stuck af Andersen.
Akademisk skriving (Truls)
Hvordan skriver man en akademisk tekst?
Hva er forskjellen mellom en akademisk tekst og andre typer tekster?
Oppgave: Skriv innledningen til oppgaven din og send til gruppen din før seminaret
Anbefalt lesning: kapittel 1, 2, 5, 6 og 7 i boka "Akademisk skriving" + kapittel 22 i "En smak av forskning"
Framlegg gruppe 2 - Meningløs Terror
Lecture 3: The Problem of Collective Action: Collective Rationality and Collective Power in The Norwegian Model
Analyse (Stine og Truls)
Hva innebærer det å gjøre en analyse?
Hvordan gjør man en empirisk analyse?
Hvordan gjør man et teorianalyse?
Oppgave: ta med to eksempler på empiri, dvs. sitater/observasjoner (empiriske oppgaver) eller grunnbegreper (teoretiske oppgaver) + påbegynt analyse / opplegg for analyse. Diskuteres gruppevis i seminaret.
Anbefalt lesning: kapittel 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 og/eller 24 (velg) i "En smak av forskning"
Framlegg gruppe 3: Produktive Anomalier
Lecture 6: The Norwegian Model and Environmental Problems
Etikk (Stine)
Etikk handler om mer enn anonymisering av data. Seminaret viser hvordan etiske problemstillinger er relevante i alle deler av oppgaven.
Anbefalt lesning: kapittel 9 i "En smak av forskning" + kapittel 6 i "Informasjonskompetanse"
Oppgave: Hvilke etiske problemstillinger er relevante i din oppgave?
Framlegg gruppe 4. Nuns, Dykes etc.
Lecture 9: The Norwegian Model, artificial intelligence and other digital technologies
Oppgaven fra begynnelse til slutt (Stine og Truls)
Sjekkpunkter før levering
Oppsummering av seminarrekken
Anbefalt lesning: kapittel 25 og 26 i "En smak av forskning" + kapittel 8 i "Akademisk skriving"
Oppgave: Medbring udkast pensumliste.
Framlegg gruppe 5. Ungdommens Idealer
Framlegg gruppe 6/eller dem der har lyst. Artikel om abduktion
Lecture 10: Summary and conclusion: Societal integration through rational collective action