Skip to main content
Uke
Velg ny lærer

Timeplan 2021 Høst - lærer Svein Aamold - Professor

Svein Aamold

Timeplan for Svein Aamold - Professor i uke 41
Uke
41
Mandag
11.10.2021
Tirsdag
12.10.2021
Onsdag
13.10.2021
Torsdag
14.10.2021
Fredag
15.10.2021
08:00          
09:00          
10:00  
Aktiviteter i tidsrommet 10:15-12:00
10:15-12:00 SVHUM A3018
KVI-1110-1 Forelesning
Det konstruktive, tendens, surrealisme, abstraksjon

-Peter Anker, «Atten år etter eller historien om modernismens skjebnesvangre gjennombrudd i Norge» Kunsten idag, hefte 105–106, 1973, 77–97

-Harald Flor, ”Arne Ekeland og Sovjetkunsten”, Kunst og Kultur 2, 2003, s. 124–137

-Tore Kirkholt, «Kritikken av overflaten: Norske kunstkritikeres møte med det nonfigurative maleriet», Kunst og Kultur 4, 2002, s. 194–216

-Trygve Nergaard, «Mellomkrigstiden», Norges kunsthistorie, bind 6: Vårt eget århundre, red. Knut Berg, Oslo: Gyldendal 1983, 112–258, gjenutgitt i Norges malerkunst, bind 2, Oslo: Gyldendal, 1993: 55–199

-Sigrun Åsebø, “Women Pioneers of Abstraction in 1950s Norway: The Balancing Act of Aase Texmon Rygh, Inger Sitter, and Gudrun Kongelf”, Modern Women Artists in the Nordic Countries, 1900–1960, red. Kerry Greaves, New York: Routledge, 2021: 39–50

S. Aamold
     
11:00        
12:00          
13:00          
14:00
Aktiviteter i tidsrommet 14:15-16:00
14:15-16:00 SVHUM E0104
HIF-3620-1 Lectures
Indigenous art, self-determination, curatorial practices, the Anthropocene, part 2. Indigenous art, climate disruption

Art Journal, 76-2, 2017 and Salma Monani et al., “Indigenous Media…”, 2021

S. Aamold
Aktiviteter i tidsrommet 14:15-16:00
14:15-16:00 SVHUM A3018
KVI-1110-1 Forelesning
Protest, brudd, anti-modernisme i billedkunsten, forts.

- Brandtzæg, Kari J., “Morten Krohg and Art’s Oppositional Role”, A Cultural History of the Avant-Garde in the Nordic Countries, 1950–1975, red. Tania Ørum, Jesper Olsson, Leiden & Boston: Brill Rodopi, 2016: 153–163

- Krogvig, Ingvild, “Viggo Andersen’s Vigelandsinstallasjon – The History of a Forgotten Anti-Monument”, A Cultural History of the Avant-Garde in the Nordic Countries, 1950–1975, red. Tania Ørum, Jesper Olsson, Leiden & Boston: Brill Rodopi, 2016: 692–699

- Krogvig, Ingvild, “Linguistic Leakage In The Landscape: Early Land Art In Norway”, A Cultural History of the Avant-Garde in the Nordic Countries, 1950–1975, red. Tania Ørum, Jesper Olsson, Leiden & Boston: Brill Rodopi, 2016: 632–641

- Krohg, Morten, «Kunst – for hvem?», Brun, Hans-Jakob, et al., Kunst: For mennesket eller museet?, Oslo: Gyldendal, 1969, s. 28–51

- Mortensen, Mette, “A Borderline Case – Facial Politics in Kjartan Slettemark’s The Passport”, A Cultural History of the Avant-Garde in the Nordic Countries, 1950–1975, red. Tania Ørum, Jesper Olsson, Leiden & Boston: Brill Rodopi, 2016: 577–584

Pedersen, Hilde Marie, «Tidlig landart og konseptuell kunst i Norge ved Bård Breivik og Gerhard Stoltz», Kunst og Kultur 1, 2013, s. 26–35

- Aamold, Svein, «Lek, brudd og tilfeldigheter i skulpturen: Isern og Haukeland, Kleiva og Heyerdahl», Norsk avantgarde, red. Per Bäckström og Bodil Børset, Oslo: Novus Forlag, 2011: 143–158, 697–700

S. Aamold
 
Aktiviteter i tidsrommet 14:15-16:00
14:15-16:00
KVI-1110-1 Forelesning
Modernisme i Nordnorsk kunstmuseums samling.
Digital forelesning

Oppmøte på museet, Sjøgata 1.

R.H. Bergesen
S. Aamold
 
15:00    
16:00